Lauantai 19.5.2018 (radio)
Windsorin linnassa juhlittiin häitä

Britanniassa on tänään juhlittu kuninkaallisia häitä. Prinssi Harry ja Meghan Markle vihittiin Windsorin linnassa.
Morsiamen puku oli yksinkertainen ja hyvin tyylikäs.
Kaduilla linnan ulkopuolella saattoi olla jopa 100 000 ihmistä seuraamassa hääpäivän humua.
Prinssi Harry ja Meghan Markel ovat arvonimeltään Sussexin herttua ja herttuatar.
Kuubassa tapahtui paha lentoturma

Kuubassa on kahden päivän suruaika lentoturman takia.
Matkustajkone syöksyi eilen maahan lähellä Kuuban pääkaupunkia Havannaa. Koneessa oli yhteensä 110 ihmistä. Heistä 3 selvisi hengissä maahansyöksystä, mutta he ovat kriittisessä tilassa.
Maahansyöksynyt kone oli lähes 40 vuotta vanha. Onnettomuuden syytä selvitetään vielä.
Suomalaisten uimataito on parantunut

Suomalaisten uimataito on parantunut.
Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto arvioi, että noin 70 prosenttia kaikista suomalaisista osaa uida.
Uimisen opetteleminen on nyt helpompaa, kun uimahallissa voi uida lämpimässä vedessä. Ennen uimahalleja uimista saattoi opetella vain luonnonvesissä ja ne saattoivat olla kovin kylmiä.
Uimataito tarkoittaa, että pystyy uimaan yhtäjaksoisesti 200 metriä.
Ilmastotutkijoilla on salapoliisitehtävä
Ilmastotutkijoilla on tutkittavana erikoinen asia. Tutkijat ihmettelevät, mistä tulee CFC-kaasuja maapallon ilmakehään.
CFC-kaasut on kielletty, koska ne tuhoavat maapallon otsonikerrosta. Kuitenkin kaasuja tulee jostakin, eivätkä tutkijat vielä tiedä, mistä niitä tulee.
Päästölähde saattaa olla Itä-Aasiassa. Tutkijat selvittävät nyt, päästääkö joku tietoisesti kaasua ilmakehään vai pääseekö sitä vahingossa.
Otsonikerros on maapallolle tärkeä, koska se suojaa ihmisiä ja eläimiä avaruussäteilyltä.