Lauantai 19.6.2021 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.


Koronarokotteet

Coronavaccin av merket Pfizer-Biontech.
Suomeen tulee kesäkuussa noin 800 000 annosta koronarokotetta. Kuva: EPA-EFE/All Over Press

Suomeen tulee iso erä koronarokotetta nyt kesäkuussa. Rokotukset etenevät hyvin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sanoo, että kesäkuun jälkeen ensimmäisen rokoteannoksen on saanut noin 80 prosenttia suomalaisista, jotka ovat vähintään 16-vuotiaita.

Kaikki vähintään 16-vuotiaat suomalaiset saavat ensimmäisen koronarokotteen viimeistään elokuussa.

Monet suomalaiset saavat kesäkuun rokote-erästä jo toisen rokoteannoksen eli tehosterokotteen.

Koronatartunnat

Sairaanhoitaja ottaa koronavirusnäytettä.
Hoitaja ottaa koronatestiä. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Suomessa on raportoitu lauantaina 115 uutta koronavirustartuntaa.

2 viikon aikana Suomessa on raportoitu vähän yli 1 100 tartuntaa. Se on yli 700 tartuntaa vähemmän kuin edellisten 2 viikon aikana.

Koko pandemian aikana Suomessa on raportoitu yhteensä vähän yli 94 000 tartuntaa.

Maksuton koulutus

Mustasaaren ruotsinkielisen lukion oppilaita vieraana Suomussalmen lukiossa.
Lukio ja ammattikoulut ovat toisen asteen oppilaitoksia. Opiskelu on niissä maksutonta syksystä lähtien. Kuva: Tiia Korhonen / Yle

Uusi maksuton koulutus lukioissa ja ammattikouluissa voi lisätä koulujen eriytymistä. Kuntaliitto arvioi, että monet nuoret haluavat mennä parhaisiin kouluihin. Isoihin kaupunkeihin muodostuu ehkä hyvien oppilaiden kouluja.

Jos koulujen arvosanat nousevat suosituissa kaupungeissa, kaikki nuoret eivät pääse oman kaupungin lukioon. Suosittujen kaupunkien ulkopuolella voi syntyä huonompien oppilaiden kouluja.

Lukioissa ja ammattikouluissa opiskelu muuttuu maksuttomaksi syksyllä.

Veneonnettomuus

Rantakivikkoon törmännyt moottorivene Porvoon Vessölandetissa.
Veneellä oli niin kova vauhti, että vene liukui metsään. Kuva: Rajavartiolaitos

Itä-Uudellamaalla Porvoossa tapahtui paha veneonnettomuus lauantaina aamulla. 6 metriä pitkä moottorivene törmäsi rantaan Porvoon Vessölandetissa.

Veneellä oli tosi kova vauhti. Vene liukui rannasta vielä metsään. Veneessä oli 3 miestä. He loukkaantuivat vakavasti, kun vene törmäsi rantaan.

Poliisi sanoo, että veneenkuljettaja oli ehkä humalassa. Poliisi tutkii Porvoon veneonnettomuutta ruorijuopumuksena ja vesiliikennerikoksena.

Sää

Sunnuntain sääkartta.
Sunnuntaina on jopa 30 astetta lämmintä.

Sunnuntaina sää on maan etelä- ja keskiosassa aurinkoinen ja helteinen.
Ukkoskuuroja voi tulla Pohjanmaan rannikon ja Kainuun välisellä alueella.
Lämpötila on maan etelä- ja keskiosassa 20...32 astetta, maan pohjoisosassa 12...20 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä