Lauantai 19.9.2020 (radio)


Matkustus helpottuu

Rajavartijoita tarkastamassa ajoneuvoa Torniossa.
Rajavalvonta Suomen ja Ruotsin rajalla on loppunut. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Uudet matkustussäännöt ovat tulleet voimaan.

Ruotsista ja Norjasta pääsee nyt Suomeen ilman rajatarkastuksia. Matkustajat pääsevät Suomeen vapaasti myös esimerkiksi Saksasta.

Suomi arvioi, että näiden maiden koronatilanne on niin hyvä, että rajoituksia ei enää tarvita.

Rajoitukset kuitenkin jatkuvat monien maiden osalta. Matkustajat eivät pääse Suomeen vapaasti maista, joissa on paljon koronatapauksia.

Koronatartunnat lisääntyvät

Korona testausta Meilahden drive-in asemalla.
Koronatartuntoja on löytynyt viime päivinä paljon. Kuva: Sasha Silvala / YLE

Koronatartuntojen määrä Suomessa kasvaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL raportoi lauantaina 64 uutta koronatartuntaa.

2 viime viikon aikana on raportoitu yli 300 koronatartuntaa enemmän kuin 2 edellisen viikon aikana.

Suomessa on raportoitu yhteensä noin 9000 koronatartuntaa.

Ravintoloiden toiminta

Lasse Lehtonen
Diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomessa keskustellaan ravintoloiden toiminnasta.

Monet nuoret ovat saaneet koronatartunnan ravintolasta yöaikaan. Näin sanoo Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen.

Lehtonen toivoo, että alkoholin myynti kielletään ravintoloissa yöllä. Vaikka nuoret eivät usein sairastu koronaan vakavasti, he voivat tartuttaa koronan isovanhempiin, Lehtonen sanoo.

Ravintoloiden toimintaa on rajoitettu monissa maissa. Esimerkiksi Viro kertoi torstaina, että se kieltää alkoholin myynnin ravintoloissa yöaikaan.

Liikunta ja terveys

Nainen kuuntelee korvakuulokkeet päässä sohvalla maaten.
Terveys paranee aina, kun nouset sohvalta. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Jo pieni liikunta parantaa terveyttä. Näin kertoo uusi suomalainen tutkimus.

Tutkijat sanovat, että jo 10 minuuttia hyötyliikuntaa päivässä parantaa terveyttä. Hyötyliikuntaa saa esimerkiksi, kun nousee työpisteeltä tai sohvalta ja kävelee hakemaan kahvia.

Jo pieni muutos tavoissa tekee hyvää sydänterveydelle. Aloittelijan ei tarvitse heti kävellä 10 000 askelta päivässä.

On kuitenkin hyvä muistaa, että liikunnan hyödyt kasvavat, kun liikkuu enemmän.

Sää

Mätästä ruskan aikaan.
Syksy on kaunista aikaa ulkoilulle. Kuva: Elisa Kinnunen / Yle

Pohjois-Suomessa sataa vettä sunnuntaina. Etelä-Suomessa on poutaa eli vettä ei sada.

Lämpötila on sunnuntaina pohjoisessa alle 10 astetta, etelässä noin 15 astetta.

Maanantaina sää vähän lämpenee. Etelässä voi olla jopa 17 astetta lämmintä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä