Lauantai 20.10.2018 (radio)

Marssijat vaativat poliitikoilta toimintaa

Irma Nuuttila esitteli
Irma Nuuttila oli mukana ilmastomarssilla. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Suomessa ihmiset ovat tänään olleet mukana ilmastomarssilla. 

Ilmastomarssilla oli Helsingissä tuhansia ihmisiä. Marssijat halusivat, että poliitikot kiinnittävät huomiota ilmastonmuutokseen. 

 Marssi päättyi Eduskuntatalolle. Siellä oli poliitikkoja marssijoita vastassa. 

Poliitikot kertoivat, mitä puolueet aikovat tehdä ilmastonmuutoksen takia. 

Saudiarabialaisen toimittajan tapauksesta uusia tietoja

Saudi-Arabian konsulaatti Istanbulissa.
Toimittaja kuoli Saudi-Arabian konsulaatissa Istanbulissa. Kuva: Sedat Suna / EPA

Saudiarabialaisen toimittajan erikoisesta tapauksesta on saatu uusia tietoja. 

Toimittaja meni Turkissa Saudi-Arabian konsulaattiin hoitamaan asioita kolme viikkoa sitten. Sitten hän katosi. 

Toimittaja oli kirjoittanut juttuja, joissa hän arvosteli Saudi-Arabian kruununprinssin hallintoa. 

Nyt Saudi-Arabia on ilmoittanut, että toimittaja kuoli tappelussa konsulaatissa. 

 Suomalainen professori Hannu Juusola tietää paljon Lähi-idän asioista. Hän sanoo, että Saudi-Arabian selitystä ei usko kukaan. Professori uskoo, että toimittaja tapettiin, koska Saudi-Arabian hallinto määräsi niin. 

 Toimittajan tapauksesta on tullut iso kansainvälinen selkkaus. 

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on ainoa, joka sanoo, että hän uskoo toimittajan kuolleen vahingossa tappelussa. Yhdysvallat ja Saudi-Arabia ovat liittolaisia.

Kotikummi on yksinäiselle vanhukselle ystävä

Leena Nordman ja Karen Martiano istuvat sohvalla.
Leena Nordman ja Karen Martiano ovat vapaaehtoisia kotikummeja. Kuva: Lauri Rautavuori / Yle

Moni vanhus on Suomessa yksinäinen. 

Lahden kaupungissa vanhuksien seuraksi ovat ryhtyneet vapaaehtoiset kotikummit.Kotikummi käy kylässä ja kysyy yksinäiseltä, mitä kuuluu. 

 Lahdessa vapaaehtoisia kotikummeja on jo 40.Heistä nuorin on 17-vuotias. 

Yöllä voi olla pakkasta koko maassa

Ruskan värjäämiä haavanlehtiä, joita koristaa valkoinen huurre.
Pakkasyön jälkeen voi luonnossa olla kaunista. Tiellä voi myös olla liukasta. Kuva: Pentti Kallinen

Huomenna sunnuntaina sää on pilvistä. 

Etelä- ja Itä-Suomessa aurinko voi vähän pilkistää. 


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä