Lauantai 20.3.2021 (radio)
Omaa sairaanhoitopiiriä arvostetaan koronan torjunnassa
Suomalaisten mielestä oma sairaanhoitopiiri on onnistunut parhaiten koronan torjunnassa. Asiaa tutki Kunnallisalan kehittämissäätiö.
65 prosenttia vastaajista antaa hyvän arvosanan omalle sairaanhoitopiirille.
Oma kotikunta on onnistunut seuraavaksi parhaiten torjunnassa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on kolmannella sijalla.
Yli puolet vastaajista sanoo, että hallitus on onnistunut erittäin tai melko hyvin. Yli neljännes kuitenkin sanoo, että hallitus on onnistunut koronan pysäyttämisessä heikosti.
Rikolliset ovat kaupitelleet olemattomia rokotteita
Rikolliset ovat yrittäneet myydä olemattomia koronarokotuksia. Niitä on yritetty myydä Euroopan Unionin jäsenvaltioille yhteensä 14 miljardin euron arvosta.
Asiasta kertoo Euroopan petostentorjuntavirasto Olaf.
Olafin pääjohtaja Ville Itälä kertoo Ylelle, että huijausyrityksiä on raportoitu myös Suomesta.
Olafin tiedossa ei ole yhtäkään huijausyritystä, joka on onnistunut.
Turkki irtautui sopimuksesta, joka suojeli naisia
Turkki on eronnut kansainvälisestä sopimuksesta, jolla torjutaan naisiin kohdistuvaa väkivaltaa.
Istanbulin sopimus tehtiin vuonna 2011. Lakien avulla on voitu nostaa syytteitä esimerkiksi perheväkivallasta ja raiskauksesta avioliitossa.
Perheväkivalta ja naismurhat ovat paha ongelma Turkissa. Paikallinen kansalaisjärjestö kertoo, että Turkissa murhattiin viime vuonna 300 naista.
Suomalaiset ovat maailman tehokkaimpia pullojen kierrättämisessä

Suomi kierrättää juomapakkauksia tehokkaammin kuin mikään muu maa.
Suomen Palautuspakkaus -firma kertoo, että viime vuonna yli 90 prosenttia pantillisista pulloista ja tölkeistä palautettiin kiertoon. Pantti koskee juomapakkausta, josta saa rahaa, kun sen palauttaa.
Viime vuonna Suomessa rikkoutui 2 miljardin palautuksen raja. Eniten palautettiin alumiinitölkkejä.
Saimaannorpan talvi on ollut hyvä
Saimaannorpan pesintä on onnistunut tänä talvena hyvin, kertoo Metsähallitus.
Pesintää on auttanut se, että rannoilla on tarpeeksi lunta, joka on kinostunut.
Saimaannorppia elää vain Saimaa-järvessä Suomessa. Saimaannorppa on edelleen erittäin uhanalainen eli vaarassa hävitä. Norppa tarvitsee suojelua vielä pitkään.
Kevätpäiväntasaus johdattaa kohti kevättä

Tänään lauantaina on kevätpäiväntasaus. Päivä ja yö ovat kaikkialla maapallolla suunnilleen yhtä pitkiä.
Kevään edetessä päivät pitenevät ja yöt lyhenevät Suomessa ja muualla pohjoisella pallonpuoliskolla.