Lauantai 20.3.2021 (radio)

Omaa sairaanhoitopiiriä arvostetaan koronan torjunnassa

Rokotetut asiakkaat odottavat poispääsyä rokotuksen jälkeen koronarokoteasemalla.
Rokottamista Vantaalla. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomalaisten mielestä oma sairaanhoitopiiri on onnistunut parhaiten koronan torjunnassa. Asiaa tutki Kunnallisalan kehittämissäätiö.

65 prosenttia vastaajista antaa hyvän arvosanan omalle sairaanhoitopiirille.

Oma kotikunta on onnistunut seuraavaksi parhaiten torjunnassa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on kolmannella sijalla.

Yli puolet vastaajista sanoo, että hallitus on onnistunut erittäin tai melko hyvin. Yli neljännes kuitenkin sanoo, että hallitus on onnistunut koronan pysäyttämisessä heikosti.

Rikolliset ovat kaupitelleet olemattomia rokotteita

Koronarokotuspaikan lasiovesta heijastuu ihmisen hahmo. Ikkunassa teksti, jossa lukee koronarokotus.
EU:n alueella rokotteissa on varmasti täyttä ja oikeaa ainetta. Yksikään rikollisten huijausyritys ei ole onnistunut. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Rikolliset ovat yrittäneet myydä olemattomia koronarokotuksia. Niitä on yritetty myydä Euroopan Unionin jäsenvaltioille yhteensä 14 miljardin euron arvosta.

Asiasta kertoo Euroopan petostentorjuntavirasto Olaf.

Olafin pääjohtaja Ville Itälä kertoo Ylelle, että huijausyrityksiä on raportoitu myös Suomesta.

Olafin tiedossa ei ole yhtäkään huijausyritystä, joka on onnistunut.

Turkki irtautui sopimuksesta, joka suojeli naisia

Recep Tayyip Erdoğan
Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan. Kuva: Adem Altan / AFP

Turkki on eronnut kansainvälisestä sopimuksesta, jolla torjutaan naisiin kohdistuvaa väkivaltaa.

Istanbulin sopimus tehtiin vuonna 2011. Lakien avulla on voitu nostaa syytteitä esimerkiksi perheväkivallasta ja raiskauksesta avioliitossa.

Perheväkivalta ja naismurhat ovat paha ongelma Turkissa. Paikallinen kansalaisjärjestö kertoo, että Turkissa murhattiin viime vuonna 300 naista.

Suomalaiset ovat maailman tehokkaimpia pullojen kierrättämisessä

Pullonpalautusautomaatti.
Pullonpalautusatomaatteja. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Suomi kierrättää juomapakkauksia tehokkaammin kuin mikään muu maa.

Suomen Palautuspakkaus -firma kertoo, että viime vuonna yli 90 prosenttia pantillisista pulloista ja tölkeistä palautettiin kiertoon. Pantti koskee juomapakkausta, josta saa rahaa, kun sen palauttaa.

Viime vuonna Suomessa rikkoutui 2 miljardin palautuksen raja. Eniten palautettiin alumiinitölkkejä.

Saimaannorpan talvi on ollut hyvä

Saimaannorppa.
Saimaannorppa kivellä. Kuva: Jouni Koskela

Saimaannorpan pesintä on onnistunut tänä talvena hyvin, kertoo Metsähallitus.

Pesintää on auttanut se, että rannoilla on tarpeeksi lunta, joka on kinostunut.

Saimaannorppia elää vain Saimaa-järvessä Suomessa. Saimaannorppa on edelleen erittäin uhanalainen eli vaarassa hävitä. Norppa tarvitsee suojelua vielä pitkään.

Kevätpäiväntasaus johdattaa kohti kevättä

Kevätpäiväntasauksen aamu Hesperian puistossa Helsingissä 20. maaliskuuta 2017.
Kevätpäiväntasauksen aikaa Helsingissä. Kuva: Teemu Salonen / Lehtikuva

Tänään lauantaina on kevätpäiväntasaus. Päivä ja yö ovat kaikkialla maapallolla suunnilleen yhtä pitkiä.

Kevään edetessä päivät pitenevät ja yöt lyhenevät Suomessa ja muualla pohjoisella pallonpuoliskolla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä