Lauantai 20.4.2019 (radio)

Kansanedustajia on myös EU-vaaleissa

EU-parlamentin istuntosali Strasbourgissa.
EU-parlamentti Kuva: Patrick Seeger / EPA

Monet kansanedustajat ovat ehdolla myös EU-vaaleissa, vaikka heidät valittiin eduskuntaan. Tämä herättää myös vastustusta, koska eduskuntavaalien ja EU-vaalien välillä on vain runsas kuukausi.

Tutkija Kimmo Elo sanoo, että on tärkeää ymmärtää, mihin ehdokasta ollaan äänestämässä.

Ehdolle asettumista ei voi rajoittaa, koska se on perustuslaillinen oikeus. Kimmo Elo sanoo, että Suomen eduskunta voi kuitenkin muuttaa vaalitapaa, jos se niin haluaa.

EU-vaalit pidetään 26. toukokuuta.

2020-luvun ravitsemussuosituksia tehdään

Lampaanpaistia ja kasviksia lautasella.
Suositukset sanovat, että punaisen lihan syömistä kannattaa vähentää. Kuva: AOP

Tutkijat ovat aloittaneet 2020-luvun uusien ruokasuositusten tekemisen. Työ tehdään yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa.

Ensimmäiset ravitsemussuositukset eli ruokaympyrät tulivat Suomeen 70 vuotta sitten. Malli tuli Amerikasta.

Uusi malli suosittelee muun muassa hedelmiä, kasviksia ja täysjyväviljoja. Malli neuvoo vähentämään punaisen lihan, sokerin ja suolan käyttöä. Kalaa, siipikarjaa ja kasviproteiinia suositellaan.

Uudet suositukset painottavat kestävän kehityksen ruokaa. Ruoka ei saa kuormittaa ympäristöä liikaa.

Jäät ovat vaarallisen heikkoja

Sulaa jäänpintaa Vierumäellä Heinolassa 29. maaliskuuta.
Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Meren ja järvien jäät haurastuvat nopeasti myös pohjoisessa.

Tällä hetkellä kiintojäätä on vielä Vaasan pohjoispuolella. Kiintojää on jäätä, joka ei liiku vedessä vaan pysyy paikallaan. Vaasan saaristossa jää on jo haurasta.

Myös Perämeren ja Pohjanmaan rannikoilla jää haurastuu. Silloin paksukin jää voi pettää.

Huhtikuu on ollut keskimääräistä lämpimämpi. Jäätä on merialueilla paljon vähemmän kuin viime keväänä.

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto kertoo, että viime vuonna jäihin putosi ja hukkui 16 ihmistä. Tänä vuonna 3 ihmistä on hukkunut jäihin.

Ensi viikko on lämmin

Ulkoilijoita kävelyllä lämmittävässä kevätauringossa Helsingin Eiranrannassa 17. huhtikuuta 2019.
Ulkoilijoita kävelyllä kevätauringossa Helsingin Eiranrannassa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Tuuli voimistuu sunnuntaina. Sateita kulkee Pohjois-Suomen yli. Lämpötila on noin 10 astetta.

Etelä-Suomessa on melko aurinkoista. Lämpötila voi kohota 15 asteeseen.

Toisena pääsiäispäivänä eli maanantaina Etelä- ja Keski-Suomessa on melko aurinkoista. Pohjois-Suomessa on pilvisempää.

Ylen meteorologi Kerttu Kotakorpi ennustaa, että ensi viikko on lämmin ja aurinkoinen. Lämpötila voi olla lähellä 20:tä astetta.

Ilmatieteen laitos ja pelastuslaitokset varoittavat kuivasta maastosta. Ruohikkopalojen vaara on suuri. Kuivuus voi jatkua monta päivää.

Alkuviikon sää
Kuva: Yle


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä