Lauantai 20.5.2017 (radio)

Presidentti puhui turvapaikanhakijoista ja laista

Sauli Niinistö
Peresidentti Niinistö on ottanut kantaa turvapaikanhakijoihin, jotka ovat saaneet kielteisen päätöksen. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Presidentti Sauli Niinistö sanoo, että kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden ja paperittomien kohtelun pitää perustua lakiin. Niinistö sanoo, että oikeusjärjestelmän ratkaisuja pitää kunnioittaa.

Presidentti sanoo, että hän ymmärtää kirkon ja järjestöjen halun auttaa ihmisiä, jotka ovat hädässä. Niinistö sanoo, että Suomi ei voi kuitenkaan saada mainetta maana, jossa apu on pysyvää ja johon paperittomien on hyvä jäädä.

Niinistö osallistui lauantaina keskustelutilaisuuteen Turun Kirkkopäivillä.

Donald Trump kiertää ulkomaita

Trump Saudi-Arabiassa.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin ensimmäinen ulkomaankiertue alkoi Saudi-Arabiasta. Kuva: Mandel Ngan / AFP

Amerikan presidentti Donald Trump on aloittanut  kiertomatkan ulkomailla Saudi-Arabiasta. Trump osallistuu Saudi-Arabiassa 3 huippukokoukseen. 

Kyseessä on Trumpin ensimmäinen ulkomaanmatka presidenttinä. Kiertueen muita kohteita ovat Israel, Belgia, Italia ja Vatikaani.  Belgiassa Trump osallistuu sotilasliitto Naton huippukokoukseen.

Fiskarsin saksilla on syntymäpäivä

Fiskarsin saksia.
Suomalaiset Fiskarsin sakset ovat ehkä maailman kuuluisimmat sakset. Niillä on juuri nyt 50-vuotissyntymäpäivä. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomalaiset Fiskarsin sakset täyttävät 50 vuotta. Fiskars on saksien myymisessä koko maailman markkinajohtaja. Menestys alkoi vuonna 1967, kun Fiskars kehitti oranssit muovikahvaiset sakset. Niistä tuli nopeasti arkimuotoilun klassikko.

Saksista piti tulla mustat, punaiset tai vihreät. Koneenkäyttäjä päätti kuitenkin käyttää loppuun muovikoneen oranssin värin. Lopulta oranssin ja mustan välillä pidettiin äänestys. Oranssi voitti mustan äänin 9 - 7.

Maailmalla voi nähdä myös saksia, jotka eivät ole aitoja Fiskarsin saksia. Oransseja saksia on kopioitu ja väärennetty paljon.

Saksia valmistetaan edelleen myös Suomessa Billnäsin tehtaassa Raaseporissa. Tehtaalla on vielä melkein 300 työntekijää.

Beirut Pride on meneillään Libanonissa

Beirut Pride
Beirut Pride yrittää murtaa arabimaiden jyrkkiä asenteita seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kohtaan. Kuva: Beirut Pride

Arabimaa Libanonissa on vietetty tällä viikolla ensimmäistä Pride-viikkoa. Pride nostaa esille seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet.

Tapahtuma on poikkeuksellinen, koska arabimaissa suhtaudutaan erittäin kielteisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin. Monissa maissa vähemmistöjä uhkaavat sakot, vankeustuomiot ja joissakin maissa jopa kuolemantuomio.

Beirut Priden järjestäjät sanovat, että Pride on merkki siitä, että ainakin Libanonissa asenteet ovat muuttuneet. Järjestäjät sanovat, että nuori sukupolvi ei enää halua pysyä piilossa tai esittää heteroa. 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä