Lauantai 20.7.2019 (radio)

Stena Impero -tankkeri
Stena Impero -tankkeri, jonka Iran on pysäyttänyt. Kuva: Tommy Chia / Stena Bulk / EPA

Iran pysäytti brittitankkerin

Iran on pysäyttänyt brittiläisen öljytankkerin Hormuzinsalmella. Iran pysäytti tankkerin perjantaina. Tankkerilla on 23 hengen miehistö. Britannia on huolissaan asiasta. Britannia sanoo, että Britannian laivojen pitää välttää nyt Hormuzinsalmea.

Britannian ja Iranin välit ovat vaikeat. Britannia pysäytti heinäkuun alussa Iranilaisen tankkerin Gibraltarilla. Britannia ei ole päästänyt sitä jatkamaan matkaa. Nyt Iran pysäytti brittiläisen tankkerin.

Ison huumejutun oikeudenkäynti alko

Helsingin poliisi pasila poliisitalo
Oikeudenkäynti oli lauantaina Pasilan poliisitalolla Helsingissä. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Helsingin käräjäoikeus on käsitellyt lauantaina suurta huumejuttua. Käräjäoikeus vangitsi yhden miehen, joka on ehkä Helvetin enkelit -rikosliigan johtaja Suomessa. Miestä epäillään törkeästä huumerikoksesta.

Poliisi sanoo, että juttu on iso. Juttuun liittyy paljon ihmisiä ja paljon huumeita. Poliisi ei vielä kerro jutusta tarkemmin. Oikeudenkäynti lauantaina ei ollut julkinen.

Terapia-takuu käsitellään eduskunnassa

Terapiatakuu mienilmaisu Säätytalon edessä.
Terapiatakuun puolesta osoitettiin mieltä toukokuussa Säätytalon edessä. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Kansalaisaloite mielenterveyspalveluiden terapiatakuusta etenee eduskuntaan. Kansalaisaloitteeseen on tullut yli 50 000 nimeä, jotka tarvitaan, että eduskunta käsittelee aloitteen.

Terapiatakuu-aloite ehdottaa muutoksia mielenterveyslakiin ja terveydenhuoltolakiin. Aloitteessa halutaan, että terveyskeskuksesta saa nopeammin apua mielenterveysongelmiin.

Mehiläisillä on huono kesä

mehiläinen
Monet mehiläisille tärkeät kasvit ovat pärjänneet huonosti, koska on ollu kyllmä kesä. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Hunajasato voi jäädä pieneksi. Monet mehiläisille tärkeät kukat eivät ole tänä kesänä kasvaneet hyvin.

Mehiläishoitajat kertovat, että mehiläiset myös parveilevat tänä vuonna paljon. Parveilu tarkoittaa, että iso osa pesän mehiläisistä lähtee pois tekemään uuden pesän muualle. Mehiläistarhaan jää silloin vähemmän mehiläisiä.

Venemyynti kasvoi

Iso vene satamassa.
Eniten veneitä rekisteröitiin Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa.  Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Uusien veneiden myynti on lisääntynyt. Uusia veneitä ja vesiskoottereita on merkitty rekisteriin alkuvuonna 11% enemmän, kuin viime vuonna tammi-kesäkuussa.
Eniten rekisteröitiin moottoriveneitä. Myös vesiskoottereiden suosio lisääntyi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä