Lauantai 20.7.2019 (radio)

Iran pysäytti brittitankkerin
Iran on pysäyttänyt brittiläisen öljytankkerin Hormuzinsalmella. Iran pysäytti tankkerin perjantaina. Tankkerilla on 23 hengen miehistö. Britannia on huolissaan asiasta. Britannia sanoo, että Britannian laivojen pitää välttää nyt Hormuzinsalmea.
Britannian ja Iranin välit ovat vaikeat. Britannia pysäytti heinäkuun alussa Iranilaisen tankkerin Gibraltarilla. Britannia ei ole päästänyt sitä jatkamaan matkaa. Nyt Iran pysäytti brittiläisen tankkerin.
Ison huumejutun oikeudenkäynti alko
Helsingin käräjäoikeus on käsitellyt lauantaina suurta huumejuttua. Käräjäoikeus vangitsi yhden miehen, joka on ehkä Helvetin enkelit -rikosliigan johtaja Suomessa. Miestä epäillään törkeästä huumerikoksesta.
Poliisi sanoo, että juttu on iso. Juttuun liittyy paljon ihmisiä ja paljon huumeita. Poliisi ei vielä kerro jutusta tarkemmin. Oikeudenkäynti lauantaina ei ollut julkinen.
Terapia-takuu käsitellään eduskunnassa

Kansalaisaloite mielenterveyspalveluiden terapiatakuusta etenee eduskuntaan. Kansalaisaloitteeseen on tullut yli 50 000 nimeä, jotka tarvitaan, että eduskunta käsittelee aloitteen.
Terapiatakuu-aloite ehdottaa muutoksia mielenterveyslakiin ja terveydenhuoltolakiin. Aloitteessa halutaan, että terveyskeskuksesta saa nopeammin apua mielenterveysongelmiin.
Mehiläisillä on huono kesä

Hunajasato voi jäädä pieneksi. Monet mehiläisille tärkeät kukat eivät ole tänä kesänä kasvaneet hyvin.
Mehiläishoitajat kertovat, että mehiläiset myös parveilevat tänä vuonna paljon. Parveilu tarkoittaa, että iso osa pesän mehiläisistä lähtee pois tekemään uuden pesän muualle. Mehiläistarhaan jää silloin vähemmän mehiläisiä.
Venemyynti kasvoi

Uusien veneiden myynti on lisääntynyt. Uusia veneitä ja vesiskoottereita on merkitty rekisteriin alkuvuonna 11% enemmän, kuin viime vuonna tammi-kesäkuussa.
Eniten rekisteröitiin moottoriveneitä. Myös vesiskoottereiden suosio lisääntyi.