Lauantai 20.7.2019 (radio)

Stena Impero -tankkeri
Stena Impero -tankkeri, jonka Iran on pysäyttänyt. Kuva: Tommy Chia / Stena Bulk / EPA

Iran pysäytti brittitankkerin

Iran on pysäyttänyt brittiläisen öljytankkerin Hormuzinsalmella. Iran pysäytti tankkerin perjantaina. Tankkerilla on 23 hengen miehistö. Britannia on huolissaan asiasta. Britannia sanoo, että Britannian laivojen pitää välttää nyt Hormuzinsalmea.

Britannian ja Iranin välit ovat vaikeat. Britannia pysäytti heinäkuun alussa Iranilaisen tankkerin Gibraltarilla. Britannia ei ole päästänyt sitä jatkamaan matkaa. Nyt Iran pysäytti brittiläisen tankkerin.

Ison huumejutun oikeudenkäynti alko

Helsingin poliisi pasila poliisitalo
Oikeudenkäynti oli lauantaina Pasilan poliisitalolla Helsingissä. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Helsingin käräjäoikeus on käsitellyt lauantaina suurta huumejuttua. Käräjäoikeus vangitsi yhden miehen, joka on ehkä Helvetin enkelit -rikosliigan johtaja Suomessa. Miestä epäillään törkeästä huumerikoksesta.

Poliisi sanoo, että juttu on iso. Juttuun liittyy paljon ihmisiä ja paljon huumeita. Poliisi ei vielä kerro jutusta tarkemmin. Oikeudenkäynti lauantaina ei ollut julkinen.

Terapia-takuu käsitellään eduskunnassa

Terapiatakuu mienilmaisu Säätytalon edessä.
Terapiatakuun puolesta osoitettiin mieltä toukokuussa Säätytalon edessä. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Kansalaisaloite mielenterveyspalveluiden terapiatakuusta etenee eduskuntaan. Kansalaisaloitteeseen on tullut yli 50 000 nimeä, jotka tarvitaan, että eduskunta käsittelee aloitteen.

Terapiatakuu-aloite ehdottaa muutoksia mielenterveyslakiin ja terveydenhuoltolakiin. Aloitteessa halutaan, että terveyskeskuksesta saa nopeammin apua mielenterveysongelmiin.

Mehiläisillä on huono kesä

mehiläinen
Monet mehiläisille tärkeät kasvit ovat pärjänneet huonosti, koska on ollu kyllmä kesä. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Hunajasato voi jäädä pieneksi. Monet mehiläisille tärkeät kukat eivät ole tänä kesänä kasvaneet hyvin.

Mehiläishoitajat kertovat, että mehiläiset myös parveilevat tänä vuonna paljon. Parveilu tarkoittaa, että iso osa pesän mehiläisistä lähtee pois tekemään uuden pesän muualle. Mehiläistarhaan jää silloin vähemmän mehiläisiä.

Venemyynti kasvoi

Iso vene satamassa.
Eniten veneitä rekisteröitiin Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa.  Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Uusien veneiden myynti on lisääntynyt. Uusia veneitä ja vesiskoottereita on merkitty rekisteriin alkuvuonna 11% enemmän, kuin viime vuonna tammi-kesäkuussa.
Eniten rekisteröitiin moottoriveneitä. Myös vesiskoottereiden suosio lisääntyi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä