Lauantai 21.11.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä Viking Grace laivalle on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Se ajoi karille.

2.Mihin laiva oli menossa?

Oikea vastaus:

Se oli matkalla Tukholmasta Ahvenanmaan kautta Turkuun.

3.Oliko Ahvenanmaalla kova tuuli?

Oikea vastaus:

Kyllä. Laiva ajautui karille kovassa tuulessa.

4.Kuka on Suomen Olympiakomitean uusi puheenjohtaja?

Oikea vastaus:

Jan Vapaavuori.

5.Milloin puheenjohtajan työ alkaa?

Oikea vastaus:

Ensi vuoden alussa.

6.Onko Suomessa todettu lauantaina yhteensä 340 uutta koronavirustartuntaa?

Oikea vastaus:

Ei, vaan 469. (Husin alueella oli 340)

7.Mihin vaiheeseen Helsingin seutu on siirtynyt?

Oikea vastaus:

Koronaviruksen leviämisvaiheeseen.

8.Mitä leviämisvaihe tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Se tarkoittaa, että tauti leviää nopeasti.

9.Miksi koronatilanne voi aiheuttaa ihmisille talousvaikeuksia?

Oikea vastaus:

Monilta ihmisiltä työt ovat vähentyneet tai loppuneet. Silloin rahat voivat loppua.

10.Ovatko ulosotot lisääntyneet korona-aikana?

Oikea vastaus:

Ulosotot eivät ole lisääntyneet erityisesti korona-aikana.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä