Lauantai 21.11.2020 (radio)

Viking Grace ajoi karille

Viking Linen matkustaja-alus Viking Grace on ajanut karille Maarianhaminan edustalla Ahvenanmaalla 21. marraskuuta 2020.
Laiva ajautui rantaan. Kuva: Niclas Nordlund / Lehtikuva

Viking Grace -laiva on ajanut karille Ahvenanmaalla. Laiva oli menossa Maarianhaminan satamaan, mutta laiva ajautui karille kovassa tuulessa.

Onnettomuus sattui lauantaina iltapäivällä kello 2:n jälkeen. Viking Grace oli matkalla Tukholmasta Ahvenanmaan kautta Turkuun.

Laivafirma Viking Line kertoi iltapäivällä, että laivalla oli vähän yli 400 ihmistä. Kukaan ei loukkaantunut karilleajossa.

Karilleajo on laivafirma Viking Linelle jo toinen lyhyen ajan kuluessa. Syyskuussa Viking Amorella -laiva ajoi karille Ahvenanmaan lähellä.

Jan Vapaavuori Olympiakomitean johtoon

Helsingin pormestari, puheenjohtajaehdokas Jan Vapaavuori Olympiakomitean puheenjohtajaehdokkaiden julkisessa kuulemistilaisuudessa Suomen Urheilumuseossa Helsingissä 21. lokakuuta 2020.
Jan Vapaavuori. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomen Olympiakomitean uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Helsingin pormestari Jan Vapaavuori. Puheenjohtaja valittiin lauantaina iltapäivällä Olympiakomitean syyskokouksessa.

Jan Vapaavuori on 55-vuotias. Hän on ollut esimerkiksi kokoomuksen kansanedustaja ja ministeri.

Jan Vapaavuori aloittaa Olympiakomitean puheenjohtajana ensi vuoden alussa. Kausi on 4 vuotta.

Uusia koronatartuntoja lähes 500

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alue. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomessa on lauantaina todettu 469 uutta koronavirustartuntaa. Niistä suurin osa, yli 340 tartuntaa, on todettu Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä.

Helsingin seutu on siirtynyt koronaviruksen leviämisvaiheeseen, eli tartunnat leviävät alueella nyt nopeasti.

Koronatartuntoja on todettu Suomessa tähän mennessä yli 21 000.

Velkaneuvontaan tulee paljon kyselyjä

Talous- ja velkaneuvonta -kyltti velkaneuvojan toimistossa.
Yhteydenotot velkaneuvontaan ovat lisäntyneet paljon. Kuva: YLE

Koronatilanne aiheuttaa monille suomalaisille talousvaikeuksia. Monilta ihmisiltä on loppunut työ tai työt ovat vähentyneet.

Ihmisten yhteydenotot neuvontapalveluihin ovat lisääntyneet paljon. Esimerkiksi Takuusäätiö kertoo, että velkaneuvontaan tulee yhteydenottoja nyt tosi paljon. Myös oikeusaputoimistojen talous- ja velkaneuvontaan tulee paljon yhteydenottoja.

Suomalaisten velkoja ei kuitenkaan ole viety paljon ulosottoon koronatilanteen aikana. Monet velkojat ymmärtävät, että ihmisillä voi olla nyt vaikea tilanne.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä