Lauantai 2.11.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka paljon lasten psykiatriset ongelmat ovat lisääntyneet viidessä vuodessa?

Oikea vastaus:

Ne ovat kaksinkertaistuneet.

2.Ovatko lapset sairaampia kuin ennen?

Oikea vastaus:

Eivät ehkä ole.

3.Miksi lääkäriin menee psykiatristen ongelmien takia enemmän lapsia kuin ennen?

Oikea vastaus:

Lääkärit sanovat, että uudenlainen koulu ei ehkä sovi kaikille lapsille.

4.Missä kaupungeissa Suomessa järjestettiin lauantaina mielenosoituksia Turkkia vastaan?

Oikea vastaus:

Turussa, Tampereella, Kokkolassa ja Helsingissä.

5.Mitä mielenosoittajat haluavat, että Suomi tekee?

Oikea vastaus:

He haluavat, että Suomi kieltää aseiden myymisen Turkkiin.

6.Saako munuaisen luovuttaa tuntemattomana?

Oikea vastaus:

Saa luovuttaa.

7.Saako munuaisen luovuttaa sukulaiselle?

Oikea vastaus:

Saa luovuttaa.

8.Milloin tarvitaan munuaisensiirto?

Oikea vastaus:

Jos potilaan omat munuaiset eivät toimi.

9.Onko pyhäinpäivä tullut Suomeen Amerikasta?

Oikea vastaus:

Ei ole.

10.Muistetaanko pyhäinpäivänä pyhimyksiä?

Oikea vastaus:

Kyllä. Muistetaan pyhimyksiä, marttyyrejä ja kuolleita ystäviä tai sukulaisia.

11.Onko Halloween tullut Amerikasta?

Oikea vastaus:

On tullut.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä