Lauantai 2.11.2019 (radio)

Lasten psykiatriset ongelmat lisääntyvät

Tuomelan koulun kolmasluokkalaisia
Opetus on muuttunut. Kouluissa tehdään paljon ryhmätöitä eikä kaikilla ole aina omaa luokkaa. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Psykiatriset ongelmat ovat yleistyneet lapsilla.

Yle on selvittänyt, että lääkäriin menee psykiatristen ongelmien vuoksi enemmän alakouluikäisiä lapsia, kuin ennen. Määrä on kaksinkertaistunut viidessä vuodessa.

Lääkärit sanovat, että lapset eivät ehkä ole sairaampia kuin ennen. Koulu on muuttunut. Kouluissa ei aina ole omaa luokkaa tai omaa pulpettia. Kouluissa tehdään paljon ryhmätöitä ja lapsien pitää opetella asioita itse.

Lääkärit sanovat, että uudenlainen koulu ei ehkä sovi kaikille lapsille.

Turkki-mielenosoituksia monessa kaupungissa

Mielenosoittajat sanovat, että EU:n pitää tehdä jotain, että Turkki lopettaa hyökkäyksen Syyriaan. Kuva: YLE

Suomessa on järjestetty lauantaina mielenosoituksia Turkin Syyria-operaation takia.

Mielenosoituksia on ollut Turussa, Tampereella, Kokkolassa ja Helsingissä.

Mielenosoittajat sanovat, että EU:n pitää tehdä jotain, että Turkki lopettaa sotilasoperaation Syyriaan. Mielenosoittajat sanovat, että Suomen pitää kieltää aseiden myynti Suomesta Turkkiin.

Myös muissa maissa Euroopassa on järjestetty lauantaina mielenosoituksia, joissa vaaditaan, että Turkin pitää lopettaa hyökkäys Syyriaan, ja että EU:n pitää tehdä jotain.

Munuaisen luovutus pelasti ystävän

Leikkausali
Munuaisensiirto tehdään leikkauksessa sairaalassa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomessa on tehty ensimmäinen munuaisensiirto ystävälle. Munuaisen on voinut luovuttaa aiemmin vain sukulaiselle. Laki on muuttunut. Munuaisen saa nyt luovuttaa myös ystävälle tai vieraalle ihmiselle. Munuaisen voi myös luovuttaa tuntemattomana, eli potilaalle ei kerrota, kuka munuaisen luovutti.

Ensimmäinen munuaisensiirto ystävälle tehtiin Helsingin yliopistollisessa keskussairaalassa torstaina. Leikkaus sujui hyvin.

Munuaisensiirto voi pelastaa potilaan, jonka omat munuaiset eivät toimi.

Pyhäinpäivä ja Halloween

Kynttilöitä ja lyhtyjä Tampereen Kalevankankaan hautausmaalla jouluna 2001.
Pyhäinpäivänä sytytetään kynttiöitä haudoille ja muistellaan kuolleita ystäviä tai sukulaisia. Kuva: Arja Lento / Yle

Lauantaina on vietetty pyhäinpäivää. Pyhäinpäivänä suomalaiset muistavat kuolleita sukulaisia ja ystäviä. Monet ihmiset vievät haudoille kynttilöitä.

Pyhäinpäivä on myös kristinuskon marttyyrien, pyhimysten ja vainajien muistopäivä. Pyhäinpäivä on vanha juhla.

Monet ihmiset juhlivat tänä viikonloppuna myös halloweenia. Halloween-juhla on tullut Suomeen Amerikasta. Erityisesti lapset tykkäävät halloweenista. Halloween-koristeita ovat esimerkiksi kurpitsat ja kummitukset.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä