Lauantai 2.11.2019 (radio)

Lasten psykiatriset ongelmat lisääntyvät

Tuomelan koulun kolmasluokkalaisia
Opetus on muuttunut. Kouluissa tehdään paljon ryhmätöitä eikä kaikilla ole aina omaa luokkaa. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Psykiatriset ongelmat ovat yleistyneet lapsilla.

Yle on selvittänyt, että lääkäriin menee psykiatristen ongelmien vuoksi enemmän alakouluikäisiä lapsia, kuin ennen. Määrä on kaksinkertaistunut viidessä vuodessa.

Lääkärit sanovat, että lapset eivät ehkä ole sairaampia kuin ennen. Koulu on muuttunut. Kouluissa ei aina ole omaa luokkaa tai omaa pulpettia. Kouluissa tehdään paljon ryhmätöitä ja lapsien pitää opetella asioita itse.

Lääkärit sanovat, että uudenlainen koulu ei ehkä sovi kaikille lapsille.

Turkki-mielenosoituksia monessa kaupungissa

Mielenosoittajat sanovat, että EU:n pitää tehdä jotain, että Turkki lopettaa hyökkäyksen Syyriaan. Kuva: YLE

Suomessa on järjestetty lauantaina mielenosoituksia Turkin Syyria-operaation takia.

Mielenosoituksia on ollut Turussa, Tampereella, Kokkolassa ja Helsingissä.

Mielenosoittajat sanovat, että EU:n pitää tehdä jotain, että Turkki lopettaa sotilasoperaation Syyriaan. Mielenosoittajat sanovat, että Suomen pitää kieltää aseiden myynti Suomesta Turkkiin.

Myös muissa maissa Euroopassa on järjestetty lauantaina mielenosoituksia, joissa vaaditaan, että Turkin pitää lopettaa hyökkäys Syyriaan, ja että EU:n pitää tehdä jotain.

Munuaisen luovutus pelasti ystävän

Leikkausali
Munuaisensiirto tehdään leikkauksessa sairaalassa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomessa on tehty ensimmäinen munuaisensiirto ystävälle. Munuaisen on voinut luovuttaa aiemmin vain sukulaiselle. Laki on muuttunut. Munuaisen saa nyt luovuttaa myös ystävälle tai vieraalle ihmiselle. Munuaisen voi myös luovuttaa tuntemattomana, eli potilaalle ei kerrota, kuka munuaisen luovutti.

Ensimmäinen munuaisensiirto ystävälle tehtiin Helsingin yliopistollisessa keskussairaalassa torstaina. Leikkaus sujui hyvin.

Munuaisensiirto voi pelastaa potilaan, jonka omat munuaiset eivät toimi.

Pyhäinpäivä ja Halloween

Kynttilöitä ja lyhtyjä Tampereen Kalevankankaan hautausmaalla jouluna 2001.
Pyhäinpäivänä sytytetään kynttiöitä haudoille ja muistellaan kuolleita ystäviä tai sukulaisia. Kuva: Arja Lento / Yle

Lauantaina on vietetty pyhäinpäivää. Pyhäinpäivänä suomalaiset muistavat kuolleita sukulaisia ja ystäviä. Monet ihmiset vievät haudoille kynttilöitä.

Pyhäinpäivä on myös kristinuskon marttyyrien, pyhimysten ja vainajien muistopäivä. Pyhäinpäivä on vanha juhla.

Monet ihmiset juhlivat tänä viikonloppuna myös halloweenia. Halloween-juhla on tullut Suomeen Amerikasta. Erityisesti lapset tykkäävät halloweenista. Halloween-koristeita ovat esimerkiksi kurpitsat ja kummitukset.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä