Lauantai 2.1.2021 (radio)
Suomeen on saapunut 50 000 koronarokotetta
Suomeen on tullut tähän mennessä 50 000 koronarokotetta. Useimmilla alueilla rokotukset pääsevät vauhtiin maanantaina.
Suomessa on raportoitu lauantaina 201 uutta koronavirustartuntaa.
2 viikon aikana tartuntoja on tilastoitu nyt noin 3750. Se on 1 900 vähemmän kuin edeltävien kahden viikon aikana.
Viimeisen 1 viikon aikana tartuntoja on kirjattu noin 1 800. Se on noin 200 edellisviikkoa vähemmän.
YTHS on nyt myös ammattikorkeakouluissa

Kaikki korkeakouluopiskelijat saavat nyt saman terveydenhuollon.
Nyt myös ammattikorkeakoulujen opiskelijat saavat Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön YTHS:n palvelut. Tätä ennen vain yliopisto-opiskelijat saivat YTHS:n terveydenhuollon.
Asiakkaita on nyt 270 000.
Myös maksut muuttuvat. Jokaisen opiskelijan pitää maksaa korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu erikseen.
Aiemmin maksu kerättiin ylioppilaskunnan jäsenmaksun yhteydessä. Maksu pitää maksaa tammikuun loppuun mennessä.
Poliisin erikoisyksikkö tutkii ihmiskauppaa
Poliisi alkaa torjua ihmiskauppaa uuden erikoisyksikön avulla. Yksikössä on noin 20 poliisia.
Ryhmä pyrkii torjumaan ihmiskauppaa, pakkotyötä ja seksuaalista hyväksikäyttöä.
Nämä rikokset tuottavat rikollisille kymmeniä miljoonia euroja pimeää rahaa.
Ihmiskaupan uhreja olevan Suomessa arvioidaan olevan jopa tuhansia.
Hätäkeskuksissa oli uutenavuotena vilkasta
Uutenavuotena Suomessa soitettiin noin 14 500 hätäpuhelua. Puhelut soitettiin aattoillan ja uudenvuodenpäivän lopun välillä.
95 prosenttiin puheluista vastattiin alle puolessa minuutissa.
Vuotta aiemmin soittoja tuli 148 vähemmän. Silloin 99 prosenttia sai vastauksen alle puolessa minuutissa.
Hälytystehtäviä välitettiin viranomaisille noin 7 300. Se on melkein 100 vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Ortodoksiseurakuntia yhdistettiin

Suomen ortodoksinen kirkko on muuttanut hallintoa. Muutos on suurin pitkään aikaan.
Monia seurakuntia on yhdistetty nyt vuoden alussa. Esimerkiksi uudessa Helsingin seurakunnassa ovat nyt myös Lahden ja Hämeenlinnan seurakunnat.
Uusi Helsingin seurakunta toimii 46 kunnan alueella.
Seurakuntien määrä putosi lähes puoleen aiemmasta 21:stä. Suomessa on nyt 12 ortodoksista seurakuntaa.
Ortodoksisten seurakuntien jäsenmäärä on yhteensä noin 59 000.