Lauantai 2.1.2021 (radio)

Suomeen on saapunut 50 000 koronarokotetta

Lääkäri Mervi Mendiluce saa koronarokotteen käsivarteensa.
Etlan mukaan koronarokote on ratkaisevin tekijä talouden laskun pysäyttämisessä. Kuva: Kalle Parkkinen / Lehtikuva

Suomeen on tullut tähän mennessä 50 000 koronarokotetta. Useimmilla alueilla rokotukset pääsevät vauhtiin maanantaina.

Suomessa on raportoitu lauantaina 201 uutta koronavirustartuntaa.

2 viikon aikana tartuntoja on tilastoitu nyt noin 3750. Se on 1 900 vähemmän kuin edeltävien kahden viikon aikana.

Viimeisen 1 viikon aikana tartuntoja on kirjattu noin 1 800. Se on noin 200 edellisviikkoa vähemmän.

YTHS on nyt myös ammattikorkeakouluissa

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS kyltti Tampereella
Yliopisto-opiskelijat ja ammattikorkeakoulujen opiskelijat ovat nyt tasa-arvoisia opiskelijoiden terveydenhuollossa. Kuva: Matias Väänänen / Yle

Kaikki korkeakouluopiskelijat saavat nyt saman terveydenhuollon.

Nyt myös ammattikorkeakoulujen opiskelijat saavat Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön YTHS:n palvelut. Tätä ennen vain yliopisto-opiskelijat saivat YTHS:n terveydenhuollon.

Asiakkaita on nyt 270 000.

Myös maksut muuttuvat. Jokaisen opiskelijan pitää maksaa korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu erikseen.

Aiemmin maksu kerättiin ylioppilaskunnan jäsenmaksun yhteydessä. Maksu pitää maksaa tammikuun loppuun mennessä.

Poliisin erikoisyksikkö tutkii ihmiskauppaa

Lavastettu ihmiskaupan uhri eli seksityöläinen hotellihuoneessa, Helsinki, 24.7.2020.
Kuva on kuvituskuva, jossa esiintyy näyttelijä. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Poliisi alkaa torjua ihmiskauppaa uuden erikoisyksikön avulla. Yksikössä on noin 20 poliisia.

Ryhmä pyrkii torjumaan ihmiskauppaa, pakkotyötä ja seksuaalista hyväksikäyttöä.

Nämä rikokset tuottavat rikollisille kymmeniä miljoonia euroja pimeää rahaa.

Ihmiskaupan uhreja olevan Suomessa arvioidaan olevan jopa tuhansia.

Hätäkeskuksissa oli uutenavuotena vilkasta

Paloauto ajaa maantiellä hälytysajossa lumipyryn keskellä.
Kuva: Risto Degerman / Yle

Uutenavuotena Suomessa soitettiin noin 14 500 hätäpuhelua. Puhelut soitettiin aattoillan ja uudenvuodenpäivän lopun välillä.

95 prosenttiin puheluista vastattiin alle puolessa minuutissa.

Vuotta aiemmin soittoja tuli 148 vähemmän. Silloin 99 prosenttia sai vastauksen alle puolessa minuutissa.

Hälytystehtäviä välitettiin viranomaisille noin 7 300. Se on melkein 100 vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Ortodoksiseurakuntia yhdistettiin

Uspenskin katedraali
Uspenskin katedraali Helsingissä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomen ortodoksinen kirkko on muuttanut hallintoa. Muutos on suurin pitkään aikaan.

Monia seurakuntia on yhdistetty nyt vuoden alussa. Esimerkiksi uudessa Helsingin seurakunnassa ovat nyt myös Lahden ja Hämeenlinnan seurakunnat.

Uusi Helsingin seurakunta toimii 46 kunnan alueella.

Seurakuntien määrä putosi lähes puoleen aiemmasta 21:stä. Suomessa on nyt 12 ortodoksista seurakuntaa.

Ortodoksisten seurakuntien jäsenmäärä on yhteensä noin 59 000.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä