Lauantai 2.12.2017 (radio)

Joulukuun toimeentulotuki voi muuttua

tuomeentulo
Joulukuun toimeentulotuki voi muuttua. Kuva: Yle/Ronnie Holmberg
Kelalla on ongelmia toimeentulotukien maksamisessa. Joulukuun toimeentulotuen rahamäärä voi muuttua.

Kela on joutunut muuttamaan monen hakijan maksupäätöstä. Niitä piti muuttaa, koska Kela ei ottanut huomioon veronpalautuksia. Veronpalautusta saa, jos on maksanut tuloista liikaa veroa.

Toimeentulotuki pienenee veronpalautuksen takia. Veronpalautuksen saa omalle pankkitilille ensi viikon tiistaina.

Presidentti vastasi kansalaisten kysymyksiin

Sauli Niinistö.
Tasavallan presidentti vastasi kysymyksiin suorassa radio-ohjelmassa. Kuva: AOP
Suomen presidentti on vastannut tänään kansalaisten kysymyksiin. Tasavallan presidentti Sauli Niinistön kanssa sai puhua suorassa radio-ohjelmassa.

Presidentiltä kysyttiin esimerkiksi, miten voisi estää nuorten syrjäytymistä. Presidentti vastasi, että nuoria ei pidä jättää yksin. - Meidän pitää auttaa, jos joku jää yksin, presidentti Niinistö sanoi.

Yhdysvalloissa verouudistus etenee

Mielenosoittajan kyltti Yhdysvlatin kongressitalon edessä
Mielenosoittajan kyltissä sanotaan, että verouudistus pitää estää. Kuva: EPA-EFE/MICHAEL REYNOLDS
Yhdysvalloissa presidentti Donald Trump ja presidentin puolue republikaanit on onnistunut yhdessä tavoitteessa. Yhdysvaltojen senaatti on hyväksynyt ison verouudistuksen. Verouudistus on presidentti Trumpille tärkeä asia.

Vielä ei ole varmaa, toteutuuko uudistus. Jos uudistus toteutuu, amerikkalaiset maksavat tuloistaan vähemmän veroja ja myös yritykset maksavat vähemmän veroja.

Arvostelijat sanovat, että uudistus hyödyttää vain rikkaita ihmisiä.

Miten karhu voi nukkua koko talven?

Karhu kerää rasvakerrosta ennen painumistaan talviunille.
Karhu nukkuu koko talven. Sitä ei saa häiritä. Kuva: Tuomo Björksten / Yle
Ylen tiedetoimituksella on oma joulukalenteri. Joka päivä jouluaattoon asti tiedetoimitus julkaisee kiinnostavan tiedekysymyksen.

Tänään kysytään, miten karhu voi nukkua koko talven? Se onnistuu, koska karhun aineenvaihdunta on suljettu. Se tarkoittaa, että karhu ei talvella syö eikä juo mitään eikä se myöskään ulosta mitään.

Tiedeaiheisen joulukalenterin löydät Ylen verkkosivulta, osoite on yle.fi.

Alkuviikolla sää kylmenee

Mari Mannila ja hänen poikansa Olli Espoon Haukilahden rannassa.
Alkuviikolla sää kylmenee koko maassa. Kuva: Jari Kovalainen / Yle
Huomenna sunnuntaina Etelä- ja Keski-Suomessa sataa vettä. Alkuviikolla sää viilenee ja pakkasta on koko maassa.

 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä