Lauantai 21.3.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Onko Suomessa vielä kuollut yhtään ihmistä koronavirukseen?

Oikea vastaus:

On, nyt on kuollut ensimmäinen ihminen.

2.Mitä THL kertoo asiasta?

Oikea vastaus:

Että potilas kuoli eilen ja että hän asui Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella ja että hän oli iäkäs. Muuta THL ei asiasta kerro potilaan yksityisyyden suojan takia.

3.Kuinka monta koronavirustartuntaa Suomessa on nyt todettu?

Oikea vastaus:

Ainakin 520.

4.Kuinka monta koronavirustestiä HUSin alueella tehtiin eilen?

Oikea vastaus:

Noin 350.

5.Kuinka iso osa niistä oli positiivisia?

Oikea vastaus:

Noin 16 prosenttia.

6.Mitä hallitus voi tehdä, jos koronavirustilanne Suomessa pahenee?

Oikea vastaus:

Hallitus voi rajoittaa ihmisten liikkumista lisää.

7.Millä lailla hallitus voi sitä rajoittaa?

Oikea vastaus:

Voidaan esimerkiksi kieltää liikkuminen Uudeltamaalta muualle maahan. Myös ulkonaliikkumiskieltoa voidaan tiukentaa.

8.Mitkä maat ovat kärsineet eniten koronaviruksesta?

Oikea vastaus:

Kiina, Italia ja Iran.

9.Mikä on nyt tilanne Kiinassa?

Oikea vastaus:

Siellä ei ole havaittu uusia paikallisia koronatartuntoja 3 päivään.

10.Millä kielillä Yle alkaa julkaista tietoa koronavirusepidemiasta?

Oikea vastaus:

Arabian, somalin, kurdin ja persian kielillä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä