Lauantai 21.3.2020 (radio)

Suomen ensimmäinen koronaviruskuolema

Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen kyltti.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi, että koronavirus on vaatinut ensimmäisen kuolonuhrin Suomessa. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Koronavirus on aiheuttanut Suomessa ensimmäisen kuoleman.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että potilas kuoli eilen. Kuolemantapaus sattui Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella.

THL kertoo, että potilas oli hyvin iäkäs. Enempää potilaasta ei kerrota yksityisyyden suojaamiseksi.

Tartuntojen määrä kasvaa Suomessa

Espoon Samarian terveysasema toimii pandemiakeskuksena.
pandemiakeskus Samarian terveysasemalla Espoossa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomessa on nyt todettu yhteensä ainakin 520 koronavirustartuntaa, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä todettiin perjantaina 53 uutta koronatartuntaa. Se on tähän mennessä isoin tartuntamäärä, joka on havaittu vuorokaudessa.

Infektiotautien ylilääkäri Asko Järvinen kertoo, että Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella tehtiin perjantaina noin 350 koronavirustestiä. Näytteistä noin 16 prosenttia oli positiivisia.

Hallitus voi tiukentaa liikkumisrajoituksia

Sanna Marin
Pääministeri Sanna Marin. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että suomalaisten liikkumista voidaan rajoittaa lisää, jos koronavirustilanne Suomessa pahenee.

Pääministeri sanoi TV1:n Ykkösaamussa, että hallitus voi rajoittaa liikkumista Uudeltamaalta muualle Suomeen. Uudellamaalla eli pääkaupunkiseudulla on eniten koronavirustartuntoja.

Hallitus voi myös tiukentaa ulkonaliikkumiskieltoa, jos näyttää siltä, että ihmiset eivät noudata sitä. Tällä hetkellä on kielletty julkiset kokoontumiset, joissa on yli 10 ihmistä. Lisäksi yli 70-vuotiaita ihmisiä on pyydetty pysymään kotona niin paljon kuin mahdollista.

Koronavirus leviää maailmalla

Milanon keskustan kävelykadulla, Corso Vittorio Emanuelella oli maanantaina autiota.
Italiassa Milanon keskustan kävelykadulla oli autiota maanantaina. Kuva: Giulia Costetti / EPA

Koronavirus leviää yhä nopeasti myös eri puolilla maailmaa.

Koronatartuntoja on nyt todettu yhteensä jo ainakin 270 000. Virukseen on kuollut yli 11 000 ihmistä.

Pahimmin virus on koetellut Kiinaa, Italiaa ja Irania. Italiassa virukseen on kuollut jo yli 4000 ihmistä. Se on enemmän kuin Kiinassa, josta virus lähti liikkeelle joulukuussa.

Kiina sen sijaan kertoo, että maassa ei ole havaittu 3 päivään uusia paikallisia koronavirustartuntoja.

Yle kertoo koronaepidemiasta monilla kielillä

Kuva koronaviruksesta. Tekstissä lukee arabiaksi Tietoa koronaviruksesta arabiaksi.
Yle kertoo koronaviruksesta myös esimerkiksi arabian kielellä. Kuva: Maiju Hakalahti / Yle

Yle Uutiset alkaa julkaista tietoa koronavirusepidemiasta suomen kielen lisäksi myös muilla kielillä.

Tietoa koronaepidemiasta julkaistaan arabiaksi, somaliksi, kurdiksi ja persiaksi.

Palvelu käynnistyy osoitteessa yle.fi/coronainfo. Sivuilla julkaistaan uutisia ja tietoiskuja tekstinä ja videoina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä