Lauantai 21.5.2022 (radio)
Keskustelut Turkin kanssa
Suomen presidentti Sauli Niinistö ja Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan ovat puhuneet puhelimessa. Presidentit puhuivat Suomen Nato-hakemuksesta.
Erdoğan on soittanut myös Ruotsin pääministerille Magdalena Anderssonille. Suomi ja Ruotsi hakivat puolustusliitto Naton jäsenyyttä yhdessä tällä viikolla.
Turkki on sanonut, että se ei halua Suomea ja Ruotsia Natoon. Turkin mielestä Suomi ja Ruotsi suojelevat kurditerroristeja.
Turkki on Nato-maa, ja siksi se voi estää Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden. Nato voi ottaa uusia jäseniä vain, jos kaikki jäsenmaat sen hyväksyvät.
Presidentti Niinistö sanoi presidentti Erdoğanille, että Suomi ei hyväksy terrorismia. Keskustelut Turkin kanssa jatkuvat.
Eduskunnan puhemiehen arvio
Eduskunnan puhemies Matti Vanhanen sanoo, että Suomen Nato-jäsenyys on varma. Vanhanen ei usko, että Turkki estää Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden.
Vanhanen muistuttaa, että uusien jäsenmaiden hyväksyminen on kestänyt Natossa aina kauan.
Puhemies Vanhanen oli tv-haastattelussa lauantaiaamuna.
Venäjän maakaasu
Maakaasua ei enää tule Venäjältä Suomeen.
Venäjä lopetti kaasun tuonnin Suomeen lauantaiaamuna. Syy on se, että Suomi ei suostu maksamaan Venäjälle kaasusta ruplilla.
Suomi saa kaasua kuitenkin tarpeeksi. Kaasua tulee nyt Baltiasta.
Suomi myös vuokraa laivan, joka varastoi nestemäistä kaasua. Laiva on käytössä todennäköisesti jo ensi talvena.
Avioliitot

Suomalaiset solmivat avioliittoja vähemmän kuin ennen. Viime vuonna Suomessa solmittiin avioliittoja vähiten yli 100 vuoteen.
Avioliiton merkitys on Suomessa muuttunut. Nykyään monien nuorten mielestä parisuhdetta ei tarvitse vahvistaa avioliitolla.
Viime vuosina hääjuhlia on ollut tavallista vähemmän myös koronan takia.
Saksan myrsky
Saksassa on ollut kova myrsky. Myrskyn takia ainakin 1 ihminen on kuollut ja 40 ihmistä on loukkaantunut.
Myrsky on irrottanut kattoja ja repinyt puita irti maasta. Lippstadtin kaupungissa romahti jopa kirkon torni.
Myrsky on aiheuttanut miljoonien eurojen vahingot.
Sää

Suomessa sää on poutainen, eli sateita ei tule. Lapissa voi kuitenkin tulla sadekuuroja.
Lämpötila on noin 15 astetta suuressa osassa maata.
Maanantaina sää vähän lämpenee, ja lämpötila voi nousta etelässä lähelle 20 astetta.