Lauantai 21.8.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko. Selkouutiset jatkuvat TV:ssä taas maanantaina 23.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Suomalaiset Kabulissa

Ulkoministeri Pekka Haavisto.
Ulkoministeri Pekka Haavisto. Kuva: Lauri Heino / Lehtikuva

Suomalaiset sotilaat ovat saapuneet Afganistaniin Kabulin lentokentälle. Sotilaat suojaavat suomalaisten evakuointia Kabulissa. Sitä ei ole kerrottu, kuinka monta sotilasta Kabuliin meni.

Suomi on evakuoinut Afganistanista jo 50 ihmistä. Ulkoministeri Pekka Haavisto sanoo, että Suomi on evakuoinut Suomen lähetystön henkilökuntaa ja ihmisiä, jotka ovat tehneet töitä Suomelle.

Suomi jatkaa evakuointeja. Suomella on Kabulin lentokentällä nyt 5 suomalaista virkamiestä auttamassa evakuointia.

Rauhallisesti koronarokotuksen jälkeen

varusmiehiä lastaamassa autoa
Puolustusvoimissa ei tehdä raskaita töitä heti rokotuksen jälkeen. Kuva: Karjalan prikaati

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee, että koronarokotuksen jälkeen on hyvä välttää raskaita fyysisiä suorituksia.

Siksi Suomen armeijassa sotilaat vapautetaan raskaista tehtävistä 3 päivän ajaksi rokotuksen jälkeen.

Suositus on annettu sen takia, että USA:ssa nuorilla miehillä on ollut joskus rokotuksen jälkeen sydänlihastulehduksia. Se on hyvin harvinaista. Suositus on annettu varmuuden vuoksi.

Kesälomia ei pidetä

Kesämökki Ruovedellä
Monet suomalaiset tykkäävät olla lomalla kesämökillä. Kuva: Arja Lento

Kaikki suomalaiset eivät pidä työpaikalla kesälomaa. Jotkut työntekijät haluavat, että loma maksetaan heille rahana.

Joissakin firmoissa on tapa, että lomaa ei pidetä. Lomia jää pitämättä usein esimerkiksi asianajotoimistoissa, mainostoimistoissa ja ravintolafirmoissa.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto sanoo, että tilanne on ongelma. Laki määrää, että ihmisellä pitää olla töissä vähintään 12 päivän loma. Kaikkea lomaa ei saa vaihtaa rahaksi.

Rankkasade Helsingissä

Jalankulkijoita sateisessa Ruoholahdessa Helsingissä 21. elokuuta.
Vettä satoi nopeasti paljon. Kuva: Teemu Salonen / Lehtikuva

Rankkasade on aiheuttanut pelastuslaitokselle paljon töitä Helsingissä. Helsingissä satoi aamupäivällä nopeasti tosi paljon vettä.

Vettä tulvi esimerkiksi talojen kellareihin. Vettä tulvi myös teille ja työmaille. Pelastuslaitos sai paljon hälytyksiä auttamaan.

Ukkonen aiheutti myös sähkökatkon. Sen takia osa Helsingin lämpölaitoksista pysähtyi.

Sää

Sunnuntain sääkartta.
Sunnuntaina sataa monilla alueilla.

Sää on sunnuntaina melko pilvinen. Monilla alueilla tulee sateita. Maan länsiosassa ja Pohjois-Lapissa on poutaa eli ei sada. Lämpötila on 12 ja 18, asteen välillä. Lapissa on viileämpää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä