Lauantai 21.9.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä on Migri?

Oikea vastaus:

Migri on Maahanmuuttovirasto.

2.Kuinka paljon Suomeen on tehty tänä vuonna turvapaikkahakemuksia?

Oikea vastaus:

1700.

3.Kuinka paljon hakemuksia oli vuonna 2015?

Oikea vastaus:

Yli 32 000.

4.Missä päin Suomea kotihoidossa on pulaa palveluista?

Oikea vastaus:

Eniten Etelä-Suomen suurissa kaupungeissa.

5.Kuinka paljon kotihoidon työntekijöitä ehkä tarvitaan vuonna 2030?

Oikea vastaus:

Yli 30 000.

6.Kuinka suuri osa vanhuspalveluiden asiakkaista on kotihoidossa?

Oikea vastaus:

Kotihoidossa on heistä puolet.

7.Mikä eläin tappaa paljon koiria?

Oikea vastaus:

Susi.

8.Kuinka paljon korvauksiin on jo tänä vuonna kulunut rahaa?

Oikea vastaus:

Melkein 40 000 euroa.

9.Kuinka monta suden tekemää koiravahinkoa oli viime vuonna?

Oikea vastaus:

34.

10.Millaista päivää maailmassa on vietetty lauantaina?

Oikea vastaus:

Mailman siivouspäivää.

11.Mikä on Vietnamin pääkaupunki?

Oikea vastaus:

Hanoi.

12.Kuinka paljon maailman muovista päätyy kierrätykseen?

Oikea vastaus:

9 prosenttia.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä