Lauantai 21.9.2019 (radio)

Turvapaikanhakijoita tulee Suomeen entistä vähemmän

Osa turvapaikanhakijoista siirtyi Ruotsiin.
Osa turvapaikanhakijoiata siirtyi Suomesta Ruotsiin Tornion rajalla vuonna 2017. Kuva: Riikka Rautiainen / Yle

Suomeen tulee yhä vähemmän turvapaikanhakijoita. Asiasta kertoo Maahanmuuttovirasto eli Migri. Hakijoita on tänä vuonna ehkä vähemmän kuin koskaan vuoden 2010 jälkeen.

Ensimmäisiä turvapaikkahakemuksia on tehty tänä vuonna noin 1 700. Viime vuonna hakemuksia oli 2400.

Turvapaikkahakemusten määrä on laskenut koko ajan vuodesta 2016. Huippuvuosi oli 2015. Silloin hakemuksia tuli yli 32 000.

Maahanmuuttovirasto sanoo, että liikkuminen Euroopan sisällä on vaikeampaa kuin ennen. Maiden rajoilla voi olla rajatarkastuksia. Lisäksi Suomi on kaukana.

Tänä vuonna uusia turvapaikanhakijoita on tullut eniten Turkista, Venäjältä ja Irakista. Eri kansalaisuuksia on ollut noin 80.

Ikäihmisten kotihoitoon tarvitaan lisää väkeä

Kotihoitaja auttaa vanhukselta kengän jalasta.
Kuva: Kalle Parkkinen / Lehtikuva

Kotihoidon palveluja ei ole tarpeeksi. Suomessa on yhä enemmän ikäihmisiä, jotka tarvitsevat tukea ja hoitoa.

Etelä-Suomen suurissa kaupungeissa on eniten vaikeuksia. Aikaisemmin ongelmia oli pohjoisessa ja idässä.

Julkisuudessa on puhuttu paljon vanhuspalveluista kodin ulkopuolella. Samat ongelmat ovat myös kotihoidossa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ennustaa, että kotihoitoon tarvitaan yli 30 000 työntekijää vuonna 2030. Viime vuonna työntekijöitä oli noin 21 500.

Puolet vanhuspalvelun asiakkaista on kotihoidossa.

Sudet tappavat paljon koiria

Suden puremajälki metsästyskoiran niskassa
Tinka-koiralla on niskassa haava, joka on ehkä suden puremajälki. Samanlainen jälki on selässä lähellä häntää. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Sudet tappavat Suomessa melko paljon koiria. Tänä vuonna korvauksia on maksettu jo melkein 40 000 euroa. Eniten vahinkoja korvattiin Pohjois-Karjalassa.

Esimerkiksi puhdasrotuisen koiran korvaussumma on ainakin 1600 euroa. Korvaussummaa nostaa esimerkiksi se, jos koirasta on koulutettu metsästyskoira.

Viime vuonna rekisteriin merkittiin 34 koiravahinkoa, jotka susi aiheutti.

Luonnonvarakeskus kertoo, että Suomessa on noin 200 sutta.

Maailman siivouspäivä oli lauantaina

Vapaaehtoiset keräsivät roskia maailman siivouspäivänä Jakartassa, Indonesiassa 21. syyskuuta.
Vapaaehtoiset keräsivät roskia maailman siivouspäivänä Jakartassa, Indonesiassa.. Kuva: Bay Ismoyo / AFP

Lauantaina on ollut maailman siivouspäivä. Tuhannet aktivistit ovat siivonneet esimerkiksi rantoja Aasiassa. Vietnamin pääkaupungissa Hanoissa oli 1400 vapaaehtoista siivoojaa.

Muoviroskat ovat vakava ongelma Kaakkois-Aasiassa. Pahin tilanne on Filippiineillä, Kiinassa, Vietnamissa ja Indonesiassa.

YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien raportti kertoo, että vain 9 prosenttia maailman muovista kierrätetään uutta käyttöä varten.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä