Lauantai 22.10.2016 (radio)

Venäjän lento-onnettomuus

Venäjän kartta, johon on sijoitettu Moskova ja Novyi Urengoi.
Onnettomuus tapahtui lähellä Urengoin kaupunkia. Kuva: Google / Yle Uutisgrafiikka

Venäjällä on tapahtunut lento-onnettomuus. 19 ihmistä kuoli, kun helikopteri putosi maahan Siperiassa. 3 ihmistä selvisi onnettomuudesta hengissä.

Onnettomuuspaikka on noin 80 kilometrin päässä Urengoin kaupungista.

Onnettomuuden syy oli ehkä huono sää tai tekninen ongelma. On myös mahdollista, että helikopteri ei noudattanut turvallisuusmääräyksiä. Venäjän viranomaiset tutkivat onnettomuutta.

Laittomat pellet

Pelle
Pellet eivät saa pelotella ihmisiä. Kuva: AOP

Poliisi sanoo, että on laitonta pelotella lapsia pellenpuvussa.

Poliisitarkastaja Ari Järvenpää muistuttaa, että pelottelu voi olla laiton uhkaus. Siitä voi saada jopa 2 vuoden vankeustuomion.

Pellet eli klovnit alkoivat pelotella ihmisiä ensin USA:ssa, ja sieltä tapa levisi Eurooppaan ja Suomeen.

Poliisi uskoo, että pelottelijat ovat usein nuoria.

Dylanin Nobel-palkinto

Bob Dylan
Bob Dylan. Kuva: Luca Castellani / EPA

Muusikko Bob Dylan ei ole sanonut vielä mitään siitä, että hän on saanut kirjallisuuden Nobel-palkinnon. Ruotsin akatemia kertoi jo yli viikko sitten, että se antaa Nobel-palkinnon Dylanille.

Dylan ei ole edes vastannut Ruotsin akatemia puheluihin.

Ruotsissa ei tiedetä, tuleeko Dylan Nobel-juhlaan. Juhla on Tukholmassa joulukuun 10. päivä. Juhlassa jaetaan eri alojen Nobel-palkinnot.

Dylan on ensimmäinen lauluntekijä, joka on voittanut kirjallisuuden Nobel-palkinnon. Ruotsin akatemia sanoo, että Dylanin laulut ovat muuttaneet runoutta.

Internetin häiriö

Kansainvälisen kyberturvallisuuskonferenssin lavasteita Potsdamissa Saksassa.
Verkkoliikenne ei toiminut osassa internetiä perjantaina. Kuva: Ralf Hirschberger / EPA

Osa internetistä kaatui perjantai-iltana. Ihmiset eivät päässeet esimerkiksi Spotifyhin, Netflixiin ja Twitteriin.

Syynä tilanteeseen oli hyökkäys yhtä verkkopalvelufirmaa vastaan USA:ssa. Firman asiakkaat kärsivät häiriöstä ympäri maailmaa.

Lauantaina internet on jo toiminut normaalisti.

Terveellinen täysjyvävilja

Ruuisleipiä korissa
Tumma leipä tehdään täysjyväviljasta. Kuva: Heikki Rönty / Yle

Täysjyvävilja on terveellistä. Uusi amerikkalainen tutkimus kertoo, että täysjyvävilja alentaa verenpainetta.

Tutkimuksessa ihmisten verenpaine aleni, kun he söivät täysjyväviljaa 2 kuukauden ajan. Se tarkoittaa, että sydänsairauksien vaara pieneni noin 30 prosenttia.

Täysjyväviljassa ovat mukana kaikki jyvän osat. Siksi siinä on paljon vitamiineja ja kuituja.

Vilja ei ole yhtä terveellistä, jos siitä poistetaan jyvän kuoriosat. Esimerkiksi valkoinen leipä ei ole yhtä terveellistä kuin tumma täysjyväleipä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä