Lauantai 22.1.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitkä vaalit järjestetään sunnuntaina?

Oikea vastaus:

Aluevaalit.

2.Milloin äänetyspaikat ovat auki?

Oikea vastaus:

Kello 9-20.

3.Mitä aluevaaleissa valitaan?

Oikea vastaus:

Aluevaltuustot.

4.Mitä ne tekevät?

Oikea vastaus:

Ne päättävät sosiaali- ja terveyspalveluista.

5.Miksi aluevaaleja ei järjestetä Helsingissä?

Oikea vastaus:

Helsinki hoitaa pavelut edelleen itse.

6.Onko suomalaisilla sairaanhoitajilla kova palkka?

Oikea vastaus:

Ei ole. Sairaanhoitajat saavat Suomessa vähemmän palkkaa kuin esimerkiksi muissa Pohjoismaissa.

7.Missä maassa sairaanhoitajan palkka on yhtä iso kuin Suomessa?

Oikea vastaus:

Ranskassa.

8.Missä sairaanhoitajien palkat ovat pienempiä kuin Suomessa?

Oikea vastaus:

Itä-Euroopassa.

9.Kuinka iso osa suomalaisista kannattaa pakollista armeijaa naisille?

Oikea vastaus:

Noin 30 prosenttia.

10.Onko naisten nykyään mahdollista päästä armeijaan?

Oikea vastaus:

Kyllä on, mutta se on vapaaehtoista.

11.Tuleeko sunnuntaista kylmä pakkaspäivä?

Oikea vastaus:

Ei tule. Sää lauhtuu eli pakkanen heikkenee sunnuntaina.

12.Minkälainen on alkuviikon sää?

Oikea vastaus:

Lauha ja tuulinen, mutta sateita tulee vähän.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä