Lauantai 22.1.2022
Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".
1.Mitkä vaalit järjestetään sunnuntaina?
Oikea vastaus:
Aluevaalit.
2.Milloin äänetyspaikat ovat auki?
Oikea vastaus:
Kello 9-20.
3.Mitä aluevaaleissa valitaan?
Oikea vastaus:
Aluevaltuustot.
4.Mitä ne tekevät?
Oikea vastaus:
Ne päättävät sosiaali- ja terveyspalveluista.
5.Miksi aluevaaleja ei järjestetä Helsingissä?
Oikea vastaus:
Helsinki hoitaa pavelut edelleen itse.
6.Onko suomalaisilla sairaanhoitajilla kova palkka?
Oikea vastaus:
Ei ole. Sairaanhoitajat saavat Suomessa vähemmän palkkaa kuin esimerkiksi muissa Pohjoismaissa.
7.Missä maassa sairaanhoitajan palkka on yhtä iso kuin Suomessa?
Oikea vastaus:
Ranskassa.
8.Missä sairaanhoitajien palkat ovat pienempiä kuin Suomessa?
Oikea vastaus:
Itä-Euroopassa.
9.Kuinka iso osa suomalaisista kannattaa pakollista armeijaa naisille?
Oikea vastaus:
Noin 30 prosenttia.
10.Onko naisten nykyään mahdollista päästä armeijaan?
Oikea vastaus:
Kyllä on, mutta se on vapaaehtoista.
11.Tuleeko sunnuntaista kylmä pakkaspäivä?
Oikea vastaus:
Ei tule. Sää lauhtuu eli pakkanen heikkenee sunnuntaina.
12.Minkälainen on alkuviikon sää?
Oikea vastaus:
Lauha ja tuulinen, mutta sateita tulee vähän.