Lauantai 22.1.2022 (radio)


Aluevaalit

Henkilö tutkii aluevaalimainoksia lumisessa maisemassa.
Äänestäjä miettii, kuka on hyvä ehdokas. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Sunnuntaina äänestetään aluevaaleissa. Äänestyspaikat aukeavat kello 9, ja ne menevät kiinni kello 20.

Vaaleissa valitaan uudet aluevaltuustot. Aluevaltuustot johtavat hyvinvointialueita. Suomeen tulee 21 hyvinvointialuetta.

Jokainen aluevaltuusto päättää oman hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista eli esimerkiksi siitä, missä on terveyskeskus tai miten vanhuksia hoidetaan.

Hyvinvointialueessa on monta kuntaa. Suomen kunnat ovat usein niin pieniä, että ne eivät pysty yksin järjestämään hyviä palveluita.

Poikkeus on Helsinki. Se hoitaa palvelut edelleen itse. Siksi aluevaaleja ei järjestetä Helsingissä.

Ylen vaalilähetykset

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.
Kuva: Yle

Aluevaaleja voi seurata sunnuntai-iltana Ylen kanavilla. Yle kertoo, miten aluevaaleissa käy eri puolilla Suomea.

Vaaleja seurataan sunnuntai-iltana radiossa, televisiossa, Areenassa ja Ylen nettisivuilla. Osoite on yle.fi.

Sairaanhoitajien palkat

Sairaanhoitajat valmistautuvat menemään koronapotilaiden eristyshuoneisiin.
Sairaanhoitajia työssä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Sairaanhoitajilla on Suomessa pieni palkka.

Talousjärjestö OECD on vertaillut hoitajien palkkoja eri maissa. Vertailu kertoo, että sairaanhoitajat saavat Suomessa vähemmän palkkaa kuin monessa muussa maassa.

Sairaanhoitajan palkka on Suomessa pienempi kuin muissa Pohjoismaissa. Suomessa sairaanhoitaja saa palkkaa keskimäärin 3200 euroa kuukaudessa. Tanskassa palkka on 4300 ja Islannissa jopa 5000 euroa kuukaudessa.

Ranskassa sairaanhoitajat saavat palkkaa suunnilleen yhtä paljon kuin Suomessa. Itä-Euroopassa sairaanhoitajien palkavat ovat pienempiä.

Naiset armeijassa

Panssariprikaatin varusmiehiä juomatauolla
Miesten pitää mennä Suomessa armeijaan, mutta naisille armeija on vapaaehtoinen. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Osa suomalaisista kannattaa naisten asevelvollisuutta. Tieto on tutkimuksesta, joka on tehty Helsingin Sanomille.

Noin 30 prosenttia suomalaisista haluaa, että myös naiset käyvät armeijan. Nykyään armeija on pakollinen vain miehille.

Noin 40 prosenttia suomalaisista ei halua, että armeijasta tulee naisille pakollinen.

Naiset voivat jo nykyään mennä armeijaa, jos he itse haluavat. Esimerkiksi viime keväänä noin 1700 naista meni armeijaan vapaaehtoisesti.

Sää

sääkartta

Sää lauhtuu sunnuntaina. Pakkanen heikkenee, ja lämpötila nousee suuressa osassa maata vähän plussan puolelle.

Myös ensi viikko alkaa lauhassa säässä. Etelässä on maanantaina noin 3 lämpöastetta, Pohjois-Lapissa on noin 3 pakkasastetta.

Viikon alku on tuulinen, mutta sateita tulee vähän.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä