Lauantai 22.1.2022 (radio)
Aluevaalit
Sunnuntaina äänestetään aluevaaleissa. Äänestyspaikat aukeavat kello 9, ja ne menevät kiinni kello 20.
Vaaleissa valitaan uudet aluevaltuustot. Aluevaltuustot johtavat hyvinvointialueita. Suomeen tulee 21 hyvinvointialuetta.
Jokainen aluevaltuusto päättää oman hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista eli esimerkiksi siitä, missä on terveyskeskus tai miten vanhuksia hoidetaan.
Hyvinvointialueessa on monta kuntaa. Suomen kunnat ovat usein niin pieniä, että ne eivät pysty yksin järjestämään hyviä palveluita.
Poikkeus on Helsinki. Se hoitaa palvelut edelleen itse. Siksi aluevaaleja ei järjestetä Helsingissä.
Ylen vaalilähetykset
Aluevaaleja voi seurata sunnuntai-iltana Ylen kanavilla. Yle kertoo, miten aluevaaleissa käy eri puolilla Suomea.
Vaaleja seurataan sunnuntai-iltana radiossa, televisiossa, Areenassa ja Ylen nettisivuilla. Osoite on yle.fi.
Sairaanhoitajien palkat
Sairaanhoitajilla on Suomessa pieni palkka.
Talousjärjestö OECD on vertaillut hoitajien palkkoja eri maissa. Vertailu kertoo, että sairaanhoitajat saavat Suomessa vähemmän palkkaa kuin monessa muussa maassa.
Sairaanhoitajan palkka on Suomessa pienempi kuin muissa Pohjoismaissa. Suomessa sairaanhoitaja saa palkkaa keskimäärin 3200 euroa kuukaudessa. Tanskassa palkka on 4300 ja Islannissa jopa 5000 euroa kuukaudessa.
Ranskassa sairaanhoitajat saavat palkkaa suunnilleen yhtä paljon kuin Suomessa. Itä-Euroopassa sairaanhoitajien palkavat ovat pienempiä.
Naiset armeijassa
Osa suomalaisista kannattaa naisten asevelvollisuutta. Tieto on tutkimuksesta, joka on tehty Helsingin Sanomille.
Noin 30 prosenttia suomalaisista haluaa, että myös naiset käyvät armeijan. Nykyään armeija on pakollinen vain miehille.
Noin 40 prosenttia suomalaisista ei halua, että armeijasta tulee naisille pakollinen.
Naiset voivat jo nykyään mennä armeijaa, jos he itse haluavat. Esimerkiksi viime keväänä noin 1700 naista meni armeijaan vapaaehtoisesti.
Sää

Sää lauhtuu sunnuntaina. Pakkanen heikkenee, ja lämpötila nousee suuressa osassa maata vähän plussan puolelle.
Myös ensi viikko alkaa lauhassa säässä. Etelässä on maanantaina noin 3 lämpöastetta, Pohjois-Lapissa on noin 3 pakkasastetta.
Viikon alku on tuulinen, mutta sateita tulee vähän.