Lauantai 22.12.2018 (radio)

Britanniassa on häiritty lentokoneita

Lentokoneita Lontoon Gatwickin lentokentällä.
Gatwick on Britannian toiseksi isoin lentokenttä. Kuva: Andy Rain / EPA

Britanniassa poliisi on ehkä löytänyt ihmiset, jotka ovat häirinneet lentokoneita. Poliisi on pidättänyt 2 ihmistä.

Poliisi uskoo, että he ovat lennättäneet kauko-ohjattavia lennokkeja eli drooneja lentokentälle.

Drooni on vaarallinen, koska se voi törmätä lentokoneen moottoriin.

Iso Gatwickin lentokenttä on ollut kiinni monena päivänä. Kymmenettuhannet matkustajat eivät ole päässeet lentämään mihinkään.

Kauko-ohjattavaa lennokkia eli droonia ei saa lennättää lentokentän lähellä.

Osaamiskeskukset ohjaavat maahanmuuttajia

Oppilaat ovat matematiikan oppitunnilla.
Maahanmuuttajat pääsevät nopeasti töihin, jos he voivat opiskella ammatin englanniksi. Kuva: Tiia Korhonen / Yle

Suomessa isot kaupungit toivovat, että maahanmuuttajat pääsevät töihin nopeammin.

Kaupunkien virkamiehet sanovat, että maahanmuuttajat opiskelevat liian kauan suomen kieltä. Maahanmuuttajien pitäisi saada opiskella ammatti englanniksi, virkamiehet sanovat.

Esimerkiksi Vantaan kaupunki Etelä-Suomessa aloittaa uudenlaisia ammattiopintoja. Vantaa aloittaa 12 englanninkielistä kurssia ammattiopisto Variassa.

Kun koulutus on englanniksi, ei haittaa, vaikka opiskelija ei vielä osaa suomea niin hyvin. Suomea ehtii oppia myös työssä.

Isot kaupungit Espoo, Vantaa, Turku ja Tampere perustavat osaamiskeskuksen. Osaamiskeskus ohjaa maahanmuuttajia koulutukseen ja töihin.


Tänään oli vuoden lyhyin päivä

Talvipäivän seisaus
Tänään oli vuoden lyhyin päivä. Huomenna päivä pitenee. Kuva: Eelis Pulkkinen

Tänään lauantaina oli vuoden lyhyin päivä. Päivän valoisa aika oli tosi lyhyt.

Oulussa päivän pituus oli 3 tuntia ja 34 minuuttia. Helsingissä päivän pituus oli 5 tuntia ja 49 minuuttia. Napapiirin pohjoispuolella aurinko ei noussut ollenkaan.

Huomenna sunnuntaina päivä alkaa pidentyä. Viikon kuluttua päivän valoisa aika on noin 7 minuuttia pidempi.


Huomenna on pakkasta koko maassa

Autoja maantiellä lumisateessa.
Koko maassa on nyt talvinen sää, lunta ja pakkasta. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Huomenna sunnuntaina koko maassa on pakkasta.

Etelä-Suomessa pakkasta on noin 10 astetta. Pohjois-Suomessa pakkasta on noin 20 astetta.

Lapissa on yöllä jopa 30 astetta pakkasta.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä