Lauantai 2.2.2019 (radio)


Taksit

Taksiautoja pysäkillä.
Taksilaki muuttui viime vuonna. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Helsingissä tarkastettiin perjantaina yli 100 taksia. Tarkastajat sanovat, että noin 70 prosentilla takseista oli pieniä virheitä.

Tavallisin virhe oli se, että matkustaja ei voinut nähdä, kenelle taksilupa kuuluu. Matkustajan oli usein myös vaikea nähdä hintoja ja kuljettajan nimeä. 3 kuljettajalla ei ollut ajolupaa.

Liikenneministeri Anne Berner sanoo, että virheet pitää korjata heti. Ministerin mielestä on hyvä, että taksit ovat hoitaneet liikenneturvallisuusasiat hyvin.

Taksilaki muuttui viime kesänä. Nyt taksit saavat itse määrätä esimerkiksi hinnat.

Influenssa

Flunssainen naineen niistää.
Influenssapotilaita ei ole ollut tänä talvena kovin paljon. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Influenssaepidemia ei ole tänä talvena yhtä paha kuin edellisinä vuosina. Asiasta kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Influenssa on pahempi sairaus kuin tavallinen flunssa. Siksi esimerkiksi vanhukset ja pienet lapset saavat rokotteen influenssaa vastaan.

Tänä talvena influenssaepidemia alkoi myöhemmin kuin tavallisesti. Epidemia on myös levinnyt hitaasti.

Meteoriitti

meteoriitin palasia kankaalla
Nämä meteoriitin palaset löytyivät Kuubasta. Kuva: Cubadebate / EPA

Etelä-Amerikkaan, Kuubaan, on ehkä pudonnut meteoriitti. Kuuban taivaalla näkyi savua ja valoa, ja lisäksi kuului voimakas ääni.

Syynä voi olla meteoriitti eli kappale, joka putosi avaruudesta Maan pinnalle. Kuubalaisessa Vinalesin kaupungissa ihmiset löysivät pieniä mustia kiviä, jotka putosivat taivaalta. Ne voivat olla meteoriitin palasia.

Tapauksesta julkaistiin video Twitterissä.

Talviuinti

Anna Savolainen ja Titta Rapila polskivat Hämeenlinnan Apparalla.
Talviuinti eli avantouinti on monen suomalaisen harrastus. Kuva: Mika Halme / Yle

Turussa järjestetään nyt viikonloppuna iso talviuintitapahtuma. Uimarit kilpailevat siitä, kuka on talviuinnin Suomen mestari eri lajeissa.

Kilpailijat uivat Aurajoessa. Aurajoen jäähän on tehty iso aukko eli avanto, jossa kilpailijat uivat. Kilpailijat uivat 25 metrin ja 50 metrin matkoja.

Sunnuntaina iltapäivällä järjestetään myös yleisöuinti. Se on avoin kaikille.

Lumisade

Lumisia autoja jääneet lumivallin taakse aurauksen jäljiltä.
Lunta sataa taas lisää. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Sunnuntaina sataa lunta. Lumisade alkaa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa voi sataa jopa 20 senttimetriä lunta. Etelässä voi sataa myös vettä.

Ajokeli on autoteillä huono lumisateen takia. Ilmatieteen laitos varoittaa, että ajokeli on sunnuntaina jopa vaarallinen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä