Lauantai 2.2.2019 (radio)


Taksit

Taksiautoja pysäkillä.
Taksilaki muuttui viime vuonna. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Helsingissä tarkastettiin perjantaina yli 100 taksia. Tarkastajat sanovat, että noin 70 prosentilla takseista oli pieniä virheitä.

Tavallisin virhe oli se, että matkustaja ei voinut nähdä, kenelle taksilupa kuuluu. Matkustajan oli usein myös vaikea nähdä hintoja ja kuljettajan nimeä. 3 kuljettajalla ei ollut ajolupaa.

Liikenneministeri Anne Berner sanoo, että virheet pitää korjata heti. Ministerin mielestä on hyvä, että taksit ovat hoitaneet liikenneturvallisuusasiat hyvin.

Taksilaki muuttui viime kesänä. Nyt taksit saavat itse määrätä esimerkiksi hinnat.

Influenssa

Flunssainen naineen niistää.
Influenssapotilaita ei ole ollut tänä talvena kovin paljon. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Influenssaepidemia ei ole tänä talvena yhtä paha kuin edellisinä vuosina. Asiasta kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Influenssa on pahempi sairaus kuin tavallinen flunssa. Siksi esimerkiksi vanhukset ja pienet lapset saavat rokotteen influenssaa vastaan.

Tänä talvena influenssaepidemia alkoi myöhemmin kuin tavallisesti. Epidemia on myös levinnyt hitaasti.

Meteoriitti

meteoriitin palasia kankaalla
Nämä meteoriitin palaset löytyivät Kuubasta. Kuva: Cubadebate / EPA

Etelä-Amerikkaan, Kuubaan, on ehkä pudonnut meteoriitti. Kuuban taivaalla näkyi savua ja valoa, ja lisäksi kuului voimakas ääni.

Syynä voi olla meteoriitti eli kappale, joka putosi avaruudesta Maan pinnalle. Kuubalaisessa Vinalesin kaupungissa ihmiset löysivät pieniä mustia kiviä, jotka putosivat taivaalta. Ne voivat olla meteoriitin palasia.

Tapauksesta julkaistiin video Twitterissä.

Talviuinti

Anna Savolainen ja Titta Rapila polskivat Hämeenlinnan Apparalla.
Talviuinti eli avantouinti on monen suomalaisen harrastus. Kuva: Mika Halme / Yle

Turussa järjestetään nyt viikonloppuna iso talviuintitapahtuma. Uimarit kilpailevat siitä, kuka on talviuinnin Suomen mestari eri lajeissa.

Kilpailijat uivat Aurajoessa. Aurajoen jäähän on tehty iso aukko eli avanto, jossa kilpailijat uivat. Kilpailijat uivat 25 metrin ja 50 metrin matkoja.

Sunnuntaina iltapäivällä järjestetään myös yleisöuinti. Se on avoin kaikille.

Lumisade

Lumisia autoja jääneet lumivallin taakse aurauksen jäljiltä.
Lunta sataa taas lisää. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Sunnuntaina sataa lunta. Lumisade alkaa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Etelä-Suomessa ja Keski-Suomessa voi sataa jopa 20 senttimetriä lunta. Etelässä voi sataa myös vettä.

Ajokeli on autoteillä huono lumisateen takia. Ilmatieteen laitos varoittaa, että ajokeli on sunnuntaina jopa vaarallinen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä