Lauantai 22.2.2020 (radio)

Suomi ottaa turvapaikanhakijoita Välimereltä

Afganistanilainen äiti ja lapsi pakolaisleirillä Lesboksella Kreikassa.
Afganistanilainen äiti ja lapsi pakolaisleirillä Lesboksella Kreikassa. Kuva: Dimitris Tosidis / EPA

Suomi ottaa vastaan turvapaikanhakijoita Välimeren alueelta. Hallitus on sopinut, että Suomi ottaa vastaan enintään 175 turvapaikanhakijaa.

Suomi ottaa vastaan lapsia ja yksinhuoltajaperheitä, jotka ovat lähteneet Syyriasta tai Afganistanista tai muista kriisimaista.

Turvapaikanhakijoita on paljon leireillä Kreikassa, Kyproksella, Maltalla ja Italiassa.

Yhä useampi nuori asuu yksin

K-Kaupassa Seinäjoella.
Yhä useampi suomalainen asuu yksin. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Monella suomalaisella ei ole puolisoa. Puolisottomien ihmisten määrä on kasvanut paljon 10 vuodessa. Yle selvitti, että 30-vuotiaita suomalaisia, jotka asuvat yksin, on nyt 20 % enemmän, kuin 10 vuotta sitten.

Tutkijat sanovat, että tilanne vaikuttaa myös siihen, että syntyvyys on vähentynyt Suomessa. Lapsia syntyy vähemmän, kun nuoret elävät yksin.

Suomessa on huoli siitä, että lapsia syntyy vähemmän kuin ennen.


Afganistanissa alkoi osittainen aselepo

Kapinalliset luovuttavat aseita.
Taliban-sotilaat luovuttavat aseita lokakuussa 2018. Kuva: Saifurahman Safi / AOP

Afganistanissa on alkanut osittainen aselepo. USA ja äärijärjestö Taliban ilmoittivat perjantaina, että ne alkavat nyt lauantaina vähentää väkivaltaa.

USA ja Taliban sanovat, että viikon kuluttua, ensi lauantaina, ne allekirjoittavat sopimuksen rauhanneuvotteluista.

USA on neuvotellut Talibanin kanssa yli vuoden. Taliban haluaa, että USA vetää sotilaat pois Afganistanista.

Päijänteellä kalastetaan kuin kesällä

muikun troolausta Päijänteellä helmikuussa 2020
Muikun troolausta Päijänteellä. Kuva: Mika Moksu / Yle

Lauha eli lämmin talvi muuttaa kalastusta. Päijänteellä kalastajat pyytävät muikkua troolilla. Yleensä helmikuussa järvet ovat jäässä eikä troolilla voi kalastaa. Troolaus tarkoittaa, että kaloja kerätään isoon verkkoon, jota kalastusalus vetää.

Kalastaja Jorma Kääpä kertoo, että hän ei ole koskaan ennen kalastanut troolilla näin myöhään talvella.

Lapissa on lumivyöryvaara

Kolme laskettelijaa.
Lapissa on paljon lunta. Kuva: AOP

Lapissa on nyt paljon lunta ja siellä voi tapahtua helposti lumivyöryjä. Sääntutkijat eli meteorologit sanovat, että hiihtokeskuksissa pitää olla nyt varovainen.

Lunta on paljon ja se voi lähteä liikkeelle jyrkissä rinteissä. Lumivyöryjä voi tapahtua helposti silloin, jos laskettelija menee laskemaan metsään, pois yleiseltä rinteeltä.

Hiihtokeskuksissa pitää seurata nyt joka päivä ennusteita säästä ja lumivyöryistä.


Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä