Lauantai 22.6.2019 (radio)


Juhannuksen onnettomuudet

Pelastusrengas Munkkiniemen venesatamassa Helsingissä.
Onnettomuuksia on tapahtunut vesillä ja maanteillä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Juhannus on sujunut melko rauhallisesti, mutta onnettomuuksia on tapahtunut. Onnettomuuksissa on kuollut ihmisiä.

Ainakin 3 ihmistä on hukkunut. Etelä-Suomessa hukkui 1 mies, ja Keski-Suomessa hukkui 2 naista.

Pohjois-Suomessa kuoli nuori mies auto-onnettomuudessa. Auto ajoi ulos tieltä.

Pelastuslaitoksilla on ollut juhannuksena kiire, kun ne ovat sammuttaneet tulipaloja ja kokkoja. Tulipaloja syttyi monessa saunassa.

Lisäksi ihmiset polttivat kokkoja alueilla, joilla on metsäpalovaroitus. Metsäpalovaroituksen aikana tulen sytyttäminen ulkona on kielletty.

Poliisilla on ollut työtä, koska ihmiset ovat tapelleet juhannuksena.

Indonesian tulipalo

Pohjois-Sumatralla sijaitseva syttyttimiä valmistava tehdas paloi perjantaina.
Tulipalo tuhosi sytytintehtaan. Kuva: Hermansyah / EPA

Aasiassa, Indonesiassa on tapahtunut vakava tulipalo. Tulipalossa kuoli 30 ihmistä. Joukossa oli 5 lasta.

Tulipalo syttyi tehtaassa, jossa valmistettiin sytyttimiä. Tulipalo alkoi, kun yksi sytytin räjähti.

Ihmiset eivät päässeet ulos tehtaasta, koska sen ulko-ovi oli lukossa. Kuolleet olivat tehtaan työntekijöitä ja työntekijöiden lapsia.

Poliisi on ottanut kiinni 2 ihmistä tulipalon takia. Kerrotaan, että he ovat tehtaan omistaja ja tehtaan johtaja. Poliisi sanoo, että he eivät ole huolehtineet oikein tehtaan turvallisuudesta.

Euroopan kuumuus

Mies makaa auringossa palaneella nurmikolla shortseissa.
Kova kuumuus on ihmiselle raskasta. Kuva: Neil Hall / EPA

Ensi viikosta tulee Euroopassa tosi kuuma. Säätiedot kertovat, että lämpötila voi ensi viikolla olla monessa maassa jopa 40 astetta.

Ranskassa pelätään, että kuuma sää jatkuu koko viikon. Ranskassa oli yhtä kuumaa vuonna 2003. Silloin 15 000 ihmistä kuoli kuuman sään takia.

Myös Espanjassa meteorologit varoittavat, että sää on ensi viikolla epätavallisen kuuma. He pelkäävät, että koko kesästä tulee kuumempi kuin normaalisti.

Kaapo Kakon menestys

Kaapo Kakko, Jack Hughes ja Kirby Dach
Kaapo Kakko, Jack Hughes ja Kirby Dach olivat 3 ensimmäistä, jotka varattiin NHL:ään. Kuva: Bruce Bennett / Getty Images / AFP

Vielä urheilua:

Suomalainen jääkiekkoilija Kaapo Kakko on varattu Pohjois-Amerikan jääkiekkoliigaan NHL:ään.

Kakko varattiin numerolla 2. Vain amerikkalainen Jack Hughes varattiin ennen Kakkoa.

Kakko varattiin New York Rangers -joukkueeseen.

Kakko pelasi tosi hyvin jääkiekon MM-kilpailuissa toukokuussa, kun Suomesta tuli maailmanmestari.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä