Lauantai 22.8.2020 (radio)

Navalnyi on sairaalassa Saksassa

Alexei Navalnyi kuljetettiin Berliiniläiseen sairaalaan.
Sairaalan ulkopuolella on paljon vartijoita. Aleksei Navalnyi on tässä sairaalassa. Kuva: Clemens Bilan / EPA

Venäläinen oppositiojohtaja Aleksei Navalnyi on nyt sairaalassa Berliinissä Saksassa. Hänet siirrettiin aamulla Venäjältä Saksaan.

Saksalaiset lääkärit eivät ole vielä kertoneet, mitä Navalnyille on tapahtunut. Hän sairastui vakavasti torstaina. Navalnyin avustaja väittää, että hänet myrkytettiin.

Oppositiojohtaja Aleksei Navalnyi on Venäjällä presidentti Vladimir Putinin tunnetuin vastustaja.

Presidentti Niinistö vaikutti asiaan

Kuvassa on Sauli Niinistö Ylen tiloissa Pasilassa toukokuussa 2020.
Presidentti Niinistö puhui tänään Ylen Ykkösaamu-ohjelmassa televisiossa. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomen presidentti Sauli Niinistö kertoo, että hän keskusteli eilen aktiivisesti muiden valtiojohtajien kanssa venäläisen oppositiojohtajan Aleksei Navalnyin tilanteesta.

Niinistö kertoo, että hän puhui Saksan liittokanslerin Angela Merkelin kanssa. He olivat samaa mieltä siitä, että oppositiojohtaja pitää siirtää Venäjältä Saksaan.

Tämän jälkeen Niinistö oli puhunut Venäjän presidentin Vladimir Putinin kanssa. Putin oli sanonut, että siirtäminen sopii. Niinistöllä oli siis tärkeä rooli tapahtumissa.

Huonot maskit ja hengityssuojaimet

Tyhjä hylly kaupassa.
Tämän kaupan maskihylly on ihan tyhjä. Viranomaiset varoittavat, että Suomessa myydään myös huonoja maskeja. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Aluehallintovirasto varoittaa, että Suomessa myydään myös huonoja kasvomaskeja ja hengityssuojaimia. Ne eivät täytä vaatimuksia. Joissakin tuotteissa on väärennetty merkintä.

Viranomaiset kieltävät nyt huonojen tuotteiden mainostamisen.

Suomessa mainostetaan esimerkiksi kiinalaisia KN95-maskeja. Niiden myyminen ihmisille on laitonta.

Maailman ylikulutuspäivä on tänään

Kuvassa on Brussels Airlinesin lentokoneita kentällä lähellä Brysseliä.
Korona on vähentänyt lentämistä. Siksi on säästynyt paljon öljyä, joka on tärkeä luonnonvara. Kuva: Stephanie Lecocq / EPA

Tänään on maailman ylikulutuspäivä. Se tarkoittaa, että ihmiset ovat nyt käyttäneet kaikki ne luonnonvarat, joita maapallo tuottaa lisää tänä vuonna.

Tässä asiassa koronaviruspandemia on ollut hyödyllinen. Koronan takia ylikulutuspäivä on tänä vuonna kolme viikkoa myöhemmin kuin se oli viime vuonna.

Huono uutinen on se, että me tarvitsemme 1,6 maapalloa, jos jatkamme luonnonvarojen kuluttamista samalla vauhdilla.

Esimerkiksi se, että öljyä käytetään polttoaineena vähentää luonnonvaroja. Öljy on fossiilinen polttoaine, jota ei synny lisää.

Sateinen sää jatkuu

Ukonilma, ukkonen salamoi. Salama iskee, myrskypilviä tummalla taivaalla. Salamoita. Turku.
Ensi yönä ja huomenna päivällä voi olla ukkosta. Kuva: Pekka Parviainen / Yle

Sää jatkuu sateisena.

Ensi yönä maan etelä- ja itäosassa voi olla voimakkaita ukkosia ja vettä voi sataa paljon.

Huomenna sunnuntaina ukkosta ja sadetta on idässä ja pohjoisessa.

Etelässä on puoliaurinkoista.

Ukkosen takia voi tulla sähkökatkoja.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä