Lauantai 22.9.2018 (radio)


Iso poliisioperaatio

Ilmakuvaa Turun saaristosta. Arkistokuva.
Poliisi on tehnyt etsintöjä myös Turun saaristossa. Kuva: Jaakko Avikainen / Lehtikuva

Poliisilla on viikonloppuna iso operaatio Turun seudulla. Poliisi tekee etsintöjä monessa paikassa.

Poliisi tutkii firmaa, joka on ehkä pessyt rahaa monen miljoonan euron arvosta. Rahanpesun tarkoitus on salata se, että raha on saatu rikosten avulla.

Operaatio jatkuu ainakin sunnuntai-iltaan asti.

Maahanmuuttajat ammattiliitoissa

YIT rakentaa Seinäjoen Jouppiin 12 kerrostalon kortterin. Kuva tammikuulta 2017.
Ammattiliitto puolustaa alan työntekijöiden etuja. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Ammattiliitot ovat saaneet paljon maahanmuuttajataustaisia jäseniä. Asiasta kertoo Uutissuomalainen.

Ammattiliittoon kuuluu saman alan työntekijöitä, joiden etuja ammattiliitto puolustaa.

Esimerkiksi Palvelualojen ammattiliitossa eli PAMissa on yli 11000 maahanmuuttajataustaista jäsentä. Julkisten ja hyvinvointialojen liitossa eli JHL:ssä on noin 6000 maahanmuuttajajäsentä.

PAMista kerrotaan, että maahanmuuttajajäsenten mielestä ammattiliitto on tärkeä. Kaikki eivät kuitenkaan tiedä tarkkaan, mitä ammattiliitto tekee.

Paavi Baltiassa

Paavi Franciscus
Paavi Franciscus. Kuva: Maurizio Brambatti / EPA

Paavi Franciscus on vierailulla Baltiassa. Paavin vierailu alkoi lauantaina Liettuasta. Maanantaina paavi matkustaa Latviaan ja tiistainaViroon.

Paavi on roomalaiskatolisen kirkon johtaja. Myös Baltiassa on paljon katolilaisia. 75 prosenttia liettualaisista ja yli 20 prosenttia latvialaisista on katolilaisia. Vain Virossa katolilaisia on vähän.

Paavi pitää tiistaina messun Tallinnan Vapaudenaukiolla. Odotetaan, että messuun tulee jopa 10 000 ihmistä. Myös monta sataa Suomen katolilaista matkustaaTallinnaan.

Ruokavalio raskauden aikana

Kalaruoka
Syö kalaa, jos olet raskaana. Kuva: YLE

Äidin ruokavalio vaikuttaa vauvaan. Äidin on hyvä syödä kalaa raskauden ja imetyksen aikana.

Kalassa on terveellistä rasvaa. Kun äiti syö raskauden aikana säännöllisesti kalaa, lapsen aivot kehittyvät paremmin.

Myös lapsen näkökyky kehittyy paremmin, jos äiti syö raskauden aikana kalaa. 2-vuotias lapsi menestyy näkötestissä yleensä hyvin, jos äiti on syönyt raskauden viimeisten kuukausien aikana kalaa ainakin 3 kertaa viikossa.

Tiedot ovat Turun yliopiston ja Turun yliopistollisen keskussairaalan tutkimuksesta.

Syysmyrsky katkoi sähköjä

Fingridin voimajohto
Sähköt voivat mennä poikki, jos tuuli kaataa puita johtojen päälle. Kuva: Yle

Suomessa on ollut lauantaina syysmyrsky. Tuuli on kaatanut puita, ja tuhannet kodit ovat olleet ilman sähköä.

Sunnuntaina tuuli heikkenee. Ensi viikolla sää kylmenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä