Lauantai 23.10.2021 (radio)

Ruoka-apu

Espoonlahden seurakunta jakoi ruoka-apua maanantaiaamuna 22. maaliskuuta.
Kuva: Silja Viitala / Yle

Ruoka-avun tarve on vähintään kaksinkertaistunut korona-aikana. Avustusruoan varassa on Suomessa noin 200 000 ihmistä vuodessa.

Joukossa on työttömien lisäksi entistä enemmän myös nuoria ja niitä, jotka käyvät työssä.

Korona-aikana muun muassa vähävaraiset lapsiperheet ovat hakeneet ruoka-apua, kun kouluruokaa ei saanut.

Köyhyystutkijat moittivat poliittista ilmapiiriä, joka on ehkä muuttunut aiempaa kovemmaksi vähävaraisia kohtaan.

Muistisairaudet

Tietokonetomografiakuva aivoista
Alzheimerin tauti rappeuttaa potilaan aivoja. Rappeumat voidaan nähdä aivojen kuvantamistutkimuksissa. Kuva: All Over Press

Lääkehoito Alzheimerin taudissa pitää aloittaa nykyistä aiemmin. Näin sanoo muistisairauksien professori Anne Koivisto.

Suomessa todetaan joka vuosi melkein 15 000 uutta muistisairaustapausta, jotka ovat dementia-asteella. Yleisin on Alzheimerin tauti. Se voi edetä ilman oireita jopa parikymmentä vuotta.

Hoidon aloittaminen mahdollisimman aikaisin on tärkeää myös yhteiskunnalle.

Lievän dementian vaiheessa hoivan kustannus on yli 2,5-kertainen verrattuna varhaiseen sairauteen.

Koronahäiriköinti

Kauluspaitaan ja neuleeseen pukeutunut Maria Ohisalo Ykkösaamun studiossa.
Sisäministeri Maria Ohisalo Kuva: Silja Viitala / Yle

Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo sanoo, että koulujen pihoilla on tarvittu poliiseja turvaamaan koululaisten arkea.

Ohisalo oli lauantaina Ylen Ykkösaamun vieras.

Ohisalo sanoi, että poliiseja on tarvittu, koska koronakriitikkoja on ollut koulujen pihoilla.

Ohisalo myös vetosi yrittäjien ja kulttuurialan puolesta. Esimerkiksi ravintoloita on häiritty, kun ne ovat vaatineet asiakkailta koronapassia.

Koronapassi on todistus koronarokote­sarjasta, negatiivisesta testi­tuloksesta tai koronataudista, jonka henkilö on sairastanut.

Esimerkiksi ravintolat ja yökerhot voivat vaatia asiakkailta koronapassia alueilla, joilla on koronarajoituksia.

Ampuminen elokuvakuvauksissa

Alec Baldwin.
Hollywood-näyttelijä Alec Baldwin. Kuva: Angela Weiss / AFP

USA:ssa on saatu uutta tietoa kuolemantapauksesta elokuvan kuvauksissa.

42-vuotias nainen kuoli, kun näyttelijä ampui häntä aseella, jota käytetään elokuvissa. Nainen oli elokuvan kuvaaja. Myös elokuvan ohjaaja loukkaantui.

Poliisi kertoo, että aseessa oli oikea luoti. Elokuvan apulaisohjaaja luuli, että aseessa oli vain paukkupanoksia. Hän antoi aseen näyttelijä Alec Baldwinille.

Poliisi kertoo, että ketään vastaan ei ole nostettu syytettä.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Sunnuntai on vielä poutainen. Osin on aurinkoista, mutta lännestä alkaen pilvisyys lisääntyy.

Sunnuntai-iltana lännestä leviää sateita. Lännessä ja etelässä sataa vettä, sisämaassa ja pohjoisessa myös räntää ja lunta.

Pohjoisessa on vähän pakkasta, etelässä on muutama plusaste.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä