Lauantai 23.11.2019 (radio)

Postin työriitaan ratkaisuehdotus

PAUn puheenjohtaja Heidi Nieminen kommentoi neuvottelutilannetta saavuttuaan valtakunnansovittelijan toimistolle lauantaina
PAU:n puheenjohtaja Heidi Nieminen. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Postin työriitaan on tehty ratkaisuehdotus.

Työryhmä, joka postin kiistaa selvittelee, on tehnyt ehdotuksen siitä, miten riita ratkaistaan. Ehdotuksen sisällöstä ei kerrota.

Kiistan osapuolten eli työntekjäjärjestö PAU:n ja työantajajärjestö Paltan pitää antaa vastaus ehdotukseen huomenna iltapäivällä kello 15.

Postin työriita koskee 700 ihmistä, jotka lajittelevat paketteja. Posti siirsi heidät halvempaan työehtosopimukseen ja PAU ei sitä hyväksy.

Postilakko on jatkunut pian 2 viikkoa. Maanantaina on määrä alkaa myös useita muita lakkoja, joilla tuetaan postin työntekijöitä.

Suomi käännyttää Venezuelaan

Finlands ambassadör i Venezuela 2006-2013 Mikko Pyhälä
Suomen entinen Venezuelan-suurlähettiläs Mikko Pyhälä. Kuva: Yle

Suomi on käännyttänyt turvapaikanhakijoita Venezuelaan.

Suomen entinen Venezuelan-suurlähettiläs Mikko Pyhälä kertoo, että Suomi tehnyt käännytyksiä Venezuelaan, vaikka YK:n pakolaisjärjestö UNHCR on vedonnut kaikkiin maihin palautusten lopettamiseksi. UNHCR sanoo, että Venezuelan humanitaarinen tilanne on tosi huono. Sen takia ketään ei pidä palauttaa, ennen kuin olot Venezuelassa paranevat.

Eteläamerikkalaisessa Venezuelassa on pulaa ruuasta ja lääkkeistä, puhtaasta vedestä ja sähköstä. Maan poliittinen tilanne on sekava ja rikollisuus ja väkivalta ovat lisääntyneet.

Äänestysikärajaa ei haluta alentaa

Mies kirjoittaa numeroa äänestyslappuun.
Viime eduskuntavaalien äänestyslippu. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Suomalaisten mielestä nykyinen äänestysikäraja, 18 vuotta, on hyvä. Suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, että äänestysikärajaa ei pidä laskea.

Kunnallisalan kehittämissäätiö kysyi suomalaisilta, pitääkö äänestysikärajaa laskea 16 vuoteen. Vain runsaat 25 prosenttia vastaajista kannatti ikärajan laskemista. Melkein 60 prosenttia vastusti sitä.

Poliisi tutkii merikotkan ampumista

En havsörn som flyger.
Merikotka on rauhoitettu lintu. Kuva: Yle, Risto Salovaara

Poliisi epäilee luonnonsuojelurikosta Varsinais-Suomessa Pöytyällä.

Pöytyältä löytyi tämän kuun puolivälissä merikotka, joka oli loukkaantunut ja huonokuntoinen. Merikotkan siivestä löytyi haulikon hauli eli lintua oli ammuttu. Linnun siipi oli myös murtunut, kun lintu oli pudonnut maahan.

Poliisi muistuttaa, että merikotka on Suomessa rauhoitetettu lintu. Rauhoitettua lintua ei saa tappaa eikä vahingoittaa eikä edes tahallaan häiritä.

Joulukausi alkaa

Aleksanterinkatu jouluvalaistuksessa.
Jouluvaloja Helsingin Aleksanterinkadulla muutama vuosi sitten. Kuva: Yle

Tänä viikonloppuna monissa kaupungeissa avataan joulukausi.

Tänään joulunavausta on vietetty esimerkiksi Jyväskylässä, Riihimäellä, Kuopiossa ja Mikkelissä.

Helsingissä Aleksin joulukatu avataan huomenna sunnuntaina.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä