Lauantai 23.1.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä Suomi yrittää estää uusilla rajoituksilla?

Oikea vastaus:

Suomi yrittää estää sen, että muuntunut koronavirus leviää Suomessa.

2.Mitä tapahtuu työmatkaliikenteelle Suomen rajoilla?

Oikea vastaus:

Työmatkaliikenne Suomeen loppuu melkein kokonaan.

3.Milloin rajoitukset ovat voimassa?

Oikea vastaus:

Ne alkavat ensi keskiviikkona ja jatkuvat 25. helmikuuta asti.

4.Mitä mieltä Viro on Suomen uusista rajoituksista?

Oikea vastaus:

Viron mielestä ne ovat liian tiukkoja.

5.Minkä alan virolaisiin työntekijöihin Suomen uudet rajoitukset vaikuttavat?

Oikea vastaus:

Ne vaikuttavat esimerkiksi virolaisiin rakennusalan työntekijöihin, jotka eivät pääse kulkemaan rajan yli.

6.Mikä viivästyttää Suomen koronarokotuksia?

Oikea vastaus:

Lääkefirma AstraZenecan ongelmat.

7.Milloin terveiden aikuitsen koronarokotukset alkavat Suomessa?

Oikea vastaus:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ei pysty sitä vielä sanomaan.

8.Missä on ollut isoja mielenosoituksia?

Oikea vastaus:

Venäjällä.

9.Mistä mielenosoittajat ovat suuttuneet?

Oikea vastaus:

He ovat suuttuneet siitä, että poliisi on pidättänyt oppositiojohtaja Aleksei Navalnyin.

10.Miksi Aleksei Navalnyi oli Saksassa?

Oikea vastaus:

Häntä hoidettiin Saksassa myrkytyksen takia.

11.Missä päin Suomea sataa lunta sunnuntaina?

Oikea vastaus:

Maan keskiosassa.

12.Mihin lumisateita tulee sunnuntain ja maanantain välisenä yönä?

Oikea vastaus:

Itä- ja Etelä-Suomeen.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä