Lauantai 23.1.2021 (radio)


Matkustajille tulee rajoituksia

Maria Ohisalo ja Krista Kiuru hallituksen tiedotustilaisuudessa.
Hallituksen ministerit kertoivat uusista rajoituksista perjantai-iltana. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Suomi tiukentaa matkustajien rajoituksia.

Suomi haluaa, että liikenne Suomen rajoilla vähenee. Koronatesti halutaan tehdä kaikille matkustajille, jotka tulevat Suomeen.

Suomi yrittää estää sen, että muuntunut koronavirus leviää Suomessa. Muuntunut koronavirus on vaarallinen, koska se tarttuu helposti.

Muuntunutta koronavirusta on löydetty Suomesta vasta vähän, mutta ulkomailla sitä on paljon. Siksi Suomi määrää uusia rajoituksia.

Suomen hallitus on päättänyt esimerkiksi lopettaa työmatkaliikenteen Suomeen melkein kokonaan. Suomeen saavat matkustaa vain ne työntekijät, joiden työ on välttämätöntä. Heitä ovat esimerkiksi terveydenhuollon työntekijät.

Uudet rajoitukset alkavat keskiviikkona. Rajoitukset jatkuvat kuukauden eli 25. helmikuuta asti.

Viro vastustaa rajoituksia

Näkymä Länsisataman terminaalista 5. maaliskuuta.
Uudet rajoitukset vähentävät matkustusta Virosta Suomeen. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Viro pyytää Suomea helpottamaan uusia rajoituksia. Viron mielestä rajoitukset ovat liian tiukkoja.

Rajoitusten takia esimerkiksi rakennusalan työntekijät eivät pääse kulkemaan Suomen ja Viron rajan yli. Suomessa on töissä paljon virolaisia rakennusmiehiä.

Koronarokotusten aikataulu on epävarma

En person håller i en dos med AstraZenecas coronavaccin. I bakgrunden syns fler doser.
Vielä ei tiedetä, kuinka nopeasti AstraZenecan koronarokotteita tulee Suomeen. Kuva: ullstein bild - Sven Simon/ All Over Press

Koronarokotukset viivästyvät. Kaikkien asukkaiden koronarokotuksia ei voida aloittaa Suomessa niin nopeasti kuin toivottiin.

Syynä ovat lääkefirma AstraZenecan ongelmat. AstraZeneca ei pysty lähettämään koronarokotteita Eurooppaan niin paljon, kuin se aikaisemmin arvioi.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ei pysty sanomaan, milloin terveiden aikuisten koronarokotukset Suomessa alkavat.

Venäjällä on mielenosoituksia

mellakkavarusteisiin pukeutuneet poliisit pidättävät mielenosoittajaa lumisessa kaupungissa
Poliisi on pidättänyt ihmisiä Venäjän mielenosoituksissa. Kuva: Dmitry Morgulis / TASS / All Over Press

Venäjällä on ollut isoja mielenosoituksia. Mielenosoitus järjestettiin esimerkiksi Venäjän pääkaupungissa Moskovassa.

Mielenosoittajat haluavat tukea oppositiojohtaja Aleksei Navalnyia. He ovat suuttuneet siitä, että poliisi pidätti Navalnyin viime sunnuntaina.

Navalnyi pidätettiin, kun hän palasi Saksasta Venäjälle. Häntä hoidettiin Saksassa myrkytyksen takia.

Navalnyin kannattajat sanovat, että Venäjän turvallisuuspalvelu yritti tappaa Navalnyin myrkyllä. Navalnyi on presidentti Vladimir Putinin vastustaja.

Sateet jatkuvat viikonloppuna

sääkartta
Kuva: Yle

Viikonloppu jatkuu sateisena.

Sunnuntaina lunta sataa maan keskiosassa.

Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä lumisateita tulee Itä- ja Etelä-Suomeen.

Maanantaina lunta sataa pohjoisessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä