Lauantai 23.12.2017 (radio)


Joulun menoliikenteessä oli huono ajosää

Auto luistelee talvikelillä
Suuressa osassa maata on ollut huono ajokeli Kuva: Derrick Frilund / Yle

Joulun menoliikenne on ollut vilkasta lauantaina. Huono ajokeli on haitannut liikennettä, ja useita pieniä liikenneonnettomuuksia on sattunut.

Kaksi ihmistä on loukkaantunut vakavasti. Iltaan mennessä ei ollut tiedossa muita pahoja onnettomuuksia.

Särö ikkunassa pakotti lennon välilaskuun

Finnair logo lentokoneen peräsimessä.
Finnairin kone joutui tekemään välilaskun Norjaan ikkunasärön takia. Kuva: Russell Hart / AOP

Finnairin lentokone on joutunut tekemään välilaskun Osloon. Kone oli matkalla perjantaina Manchesterista Britanniasta Helsinkiin. Koneen ohjaamon ikkunassa oli kuitenkin särö, ja kone teki välilaskun Norjaan.

Lentokoneen tuulilasissa on monta kerrosta, ja särö oli ulkokerroksissa. Särön syytä ei vielä tiedetä.

Koneen matkustajat viettivät yön hotellissa Oslossa. Matkustajat lensivät Suomeen lauantaina.

Lahjakortti on tervetullut joululahja

Joulupukkikoristeita tavaratalon myyntipöydällä
Lahjakortti on hyvä lahja niin saajalle kuin antajalle.

Lahjakortit ovat hyvin suosittuja joululahjoja. Lahjakortti myymälään tai tavarataloon on varsinkin nuorten toivelahja. Kortilla voi ostaa juuri sitä, mitä itse haluaa. Kortti on myös helppo valinta vanhemmille, sukulaisille ja ystäville.

Lahjakorttiin ladataan usein arvoa muutama kymmenen euroa. Jotkut antavat lahjakortin, jonka arvo voi olla monta sataa euroa. Silloin lahjakortilla ostetaan esimerkiksi televisio tai tietokone.

Myös kaupat ovat tyytyväisiä lahjakortteihin. Kortit vähentävät lahjojen vaihtamista.

Joulukoristeilla on monenmoista historiaa

Jouluvalaisin.
Joulutähti ikkunassa on tapa, joka tuli Suomeen Saksasta Ruotsin kautta. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Joulukoristeilla on paljon historiaa. Esimerkiksi joulukuusen latvaan tai ikkunaan ripustetaan tähti. Ikkunatähti tuli Suomeen toisen maailmansodan jälkeen. Tähti liittyy jouluun niin sanotun Betlehemin tähden takia.

Kynttilät palavat, koska niillä voi karkoittaa pimeyttä. Suomessa vielä 1970-luvulla kuusissa oli tavallisia kynttilöitä, joissa oli elävä tuli. Ne aiheuttivat monia tulipaloja. Sähkökynttilöitä oli New Yorkissa Amerikassa jo 1800-luvun lopulla.

Joulukoristeet
Vanha joulukoriste, lippunauha, on jälleen suosittu. Ne loppuivat kaupoista jo lokakuussa. Kuva: Viivi Sihvonen / Yle

Tänä vuonna sinivalkoinen lippunauha on tullut uudestaan muotiin. Syynä on itsenäisen Suomen 100-vuotisjuhla. Lippunauhat loppuivat kaupoista jo lokakuussa. Lippunauha oli suosittu koriste myös sotavuosina, koska se oli halpa.

Tärkein koriste on itse joulukuusi. Se tuli Suomeen 1800-luvun lopulla Ruotsista. Ensin joulukuusia oli vain varakkaissa kodeissa. Koko kansan perinne siitä tuli vasta 1900-luvulla.

Jouluaattona on poutainen pakkassää

Lumitilanne Suomessa 23. joulukuuta.
Tällainen oli lumitilanne jouluaaton aattona. Tilanne voi olla jouluna jo toisenlainen. Kuva: Yle

Jouluaattoa vietetään melkein koko maassa poutaisessa pakkassäässä. Lapissa voi olla pakkasta 20 astetta.

Lounaisosassa lämpötila voi olla plussan puolella.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä