Lauantai 2.3.2019 (radio)

Nuoret tekivät ilmasto-ohjelman

Meidän ilmasto 2030 lukee esitteen kannessa
Nuorten ilmasto-ohjelma löytyy verkkosivulta nuortenagenda.fi.

Nuoret pitivät tänään ilmastokokouksen Helsingissä. Kokouksessa oli 500 nuorta ympäri Suomea.

Nuoret pitivät kokouksen, koska he vaativat poliitikoilta enemmän tekoja ilmaston hyväksi. Nuoret julkistivat ohjelman, jossa on asioita, jotka pitää tehdä.

Nuoret sanovat, että Suomen pitää suosia kasveja ruoan tuottamisessa. Lisäksi pitää säilyttää ja kasvattaa hiilinieluja, joita ovat esimerkiksi metsät.

Matti Nykänen haudattiin

Matti Nykäsen arkku kannetaan autoon ennen hautajaissaattueen lähtöä
Mäkihyppääjä Matti Nykänen haudattiin tänään. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Kuuluisa suomalainen mäkihyppääjä Matti Nykänen haudattiin tänään. Hänet haudattiin kotikaupunkiin Jyväskylään.

Monet suomalaiset halusivat muistaa Matti Nykästä. Paljon ihmisiä oli katsomassa hautajaissaattoa. Hautajaisissa oli myös mäkihyppääjiä, jotka kilpailivat Matin kanssa.

Matti Nykänen on suomalainen urheilulegenda.

Hän voitti olympialaisissa 4 kultamitalia mäkihypyssä. Hän kuoli yllättäen kuukausi sitten.

Turvapaikanhakijoiden uusintahakemukset

Mies käden takana.
Uusintahakemuksessa pitää olla hyvät perustelut turvapaikan hakemiselle. Kuva: Yle

Suomen sisäministeriö uskoo, että osa turvapaikanhakijoista jättää uuden turvapaikkahakemuksen ilman mitään syytä. He yrittävät viivyttää lähtöä Suomesta sillä, että jättävät uuden hakemuksen, vaikka se on turhaa.

Maahanmuuttovirasto käsitteli viime vuonna 1500 uusintahakemusta. 175 ihmistä sai myönteisen päätöksen uusintahakemukseen.

Suomessa on voimassa uusi laki. Sen mukaan uusintahakemuksessa pitää olla hyvät perustelut turvapaikan hakemiselle.

Norjan Therese Johaug voitti taas

Naishiihtäjä pitää Norjan lippua kädessä
Norjan Therese Johaug voitti 3 kultamitalia hiihdon MM-kisoissa. Kuva: EPA-EFE

Hiihdon maailmanmestaruuskilpailuissa oli tänään toiseksi viimeinen päivä. Naishiihtäjät hiihtivät 30 kilometrin kilpailun. Suomen hiihtäjistä kukaan ei onnistunut kovin hyvin.

Kilpailun voitti norjalainen Therese Johaug. Hän voitti MM-kisoissa yhteensä 3 kilpailua.

Huomenna on aurinkoista

Nainen hiihtämässä.
Sunnuntaina on aurinkoinen sää. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Huomenna sunnuntaina on pakkaspäivä. Pohjoisessa pakkasta voi olla melkein 20 astetta. Etelässä pakkasta on vain muutama aste.

Aurinko paistaa. Huomenna on siis hyvä ulkoilusää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä