Lauantai 23.2.2019 (radio)

Sote-uudistuksen eteneminen on epävarmaa

Eduskuntatalo
Kansanedustajat jäävät vaalitauolle kolmen viikon päästä, koska huhtikuussa on eduskuntavaalit. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Poliitikot Suomessa ovat eri mieltä siitä, mitä tapahtuu hallituksen sote-uudistukselle. Sote tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalveluja.

Hallituksen ehdotusta pitää vielä muuttaa, koska se ei ole perustuslain mukainen.

Jotkut poliitikot sanovat, että eduskunta ehtii vielä käsitellä muutokset. Toiset sanovat, että on liian vähän aikaa.

Kansanedustajat jäävät eduskunnasta vaalitauolle kolmen viikon päästä.

Venezuelassa on kireä tilanne

Venezuelalaiset poistavat maan armeijan pystyttämiä turva-aitoja Ureñan rajakaupungissa 23. helmikuuta 2019.
Venezuelan armeija on laittanut kulkuesteitä Kolumbian rajalle. Kuva: Hector Perreira / EPA

Etelä-Amerikassa Venezuelassa on kireä tilanne.

Tavalliset kansalaiset yrittävät tuoda Kolumbiasta Venezuelaan ruokaa ja lääkkeitä. Venezuelan armeijan sotilaat estävät heitä, koska maan presidentti ei halua mitään apua ulkomailta.

Sotilaat ovat käyttäneet kyynelkaasua ihmisiä vastaan.

Norja sai 2 kultamitalia

Iivo Niskanen
Iivo Niskanen joutui hiihtämän tosi kovaa, koska hän kaatui kesken kilpailun. Kuva: Lehtikuva

Hiihdon maailmanmestaruuskilpailuissa kilpailijat hiihtivät tänään yhdistelmäkilpailut.

Miesten kilpailussa suomalainen Iivo Niskanen oli 4. vaikka hän kaatui. Hän otti kuitenkin kiinni muut kärkiryhmän hiihtäjät. Miesten kilpailun voitti norjalainen Sjur Röthe.

Naisten kilpailussa paras suomalainen oli Krista Pärmäkoski. Hän oli 8. kilpailussa. Norjalainen Therese Johaug voitti naisten 15 kilometrin kilpailun.

Keväällä on tosi paljon siitepölyä

keväisiä koivun oksia
Koivun pitkulaisella kukinnolla on monta nimeä. Se voi olla norkko tai urpu. Kuva: AOP

Tänä keväänä ilmassa on paljon puiden siitepölyä. Siitepöly aiheuttaa ikäviä oireita ihmisille, jotka ovat allergisia.

Viime kesä oli Suomessa kuuma ja siksi koivut ja lepät kukkivat tänä keväänä todella paljon. Koivut ja lepät kukkivat vasta myöhemmin keväällä.

Mutta jo nyt siitepölyä tulee Suomeen ulkomailta. Keski-Euroopassa on nyt niin lämmin, että siellä puut kukkivat. Puiden siitepöly tulee ilmavirtojen mukana Suomeen asti.

Tänään oli lämmin päivä

Euroopan sääkartta lauantaina 23. helmikuuta.
Länsi-Euroopassa on nyt lämmin sää. Itä-Euroopassa on kylmä. Kuva: Yle Sää

Tänään lauantaina oli lämmin sää. Lapissa ja Länsi-Suomessa oli lämpimintä.

Huomenna sunnuntaina voi olla pilvinen sää. Koko maassa lämpötila on päivällä plussan puolella.

Pohjois-Suomessa voi sataa vettä.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä