Lauantai 23.3.2019 (radio)


Lontoon mielenosoitus

Put it to the people -marssi Lontoossa.
Mielenosoittajat eivät halua, että Britannia eroaa EU:sta. Kuva: Neil Hall / EPA

Lontoossa on ollut iso mielenosoitus. Mielenosoituksen aihe oli brexit eli Britannian EU-ero.

Mielenosoittajat eivät halua, että Britannia eroaa EU:sta. He vaativat, että Britannia järjestää brexitistä uuden kansanäänestyksen.

Britanniassa oli EU-kansanäänestys vuonna 2016. Silloin yli puolet briteistä oli sitä mieltä, että Britannian pitää erota Euroopan unionista.

Tarkoitus oli, että Britannia eroaa EU:sta maaliskuussa 2019, mutta Britannia on saanut EU:lta lisää aikaa eron järjestämiseen. Britannian poliitikot eivät ole osanneet päättää, miten brexit hoidetaan.

Afrikan kuolonuhrit

Mosambikilaiset etsivät puhdasta juomavettä Sofalan maakunnassa Keski-Mosambikissa.
Myrskyalueella on vaikea löytää puhdasta juomavettä. Kuva: Josh Estey / EPA / CARE

Uudet tiedot kertovat, että Afrikan myrskyssä kuoli melkein 700 ihmistä.

Myrsky iski Afrikkaan noin viikko sitten. Myrsky tappoi Mosambikissa yli 400 ihmistä ja Zimbabwessa yli 250 ihmistä.

Kuolleita voi olla enemmän, koska myrskyssä katosi paljon ihmisiä.

Myrskyalueella tarvitaan apua nopeasti. Ihmiset voivat sairastua, koska heillä ei ole edes puhdasta juomavettä.

Isisin tappio

Syyrian kartta
Nyt Isis on poissa myös Baghuzin kaupungista. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Terroristijärjestö Isis on hävinnyt sodan Syyriassa. Kurdijoukot kertovat, että ne löivät Isisin Baghuzin kaupungissa.

Baghuz oli viimeinen paikka, jossa valta oli terroristijärjestö Isisillä. Nyt Isis ei määrää enää missään.

Isisin terroristit ottivat vallan isolla alueella Syyriassa ja Irakissa 5 vuotta sitten. Alueella on ollut sota, jossa on kuollut paljon ihmisiä.

Helsingin vesivahinko

Helsinginkadulla tulvii lauantaina 23. maaliskuuta
Helsinginkatu Kalliossa oli veden peitossa. Kuva: Anne Salomäki / Lehtikuva

Helsingissä on tapahtunut iso vesivahinko. Iso vesiputki meni rikki lauantaina Helsingin Kalliossa.

Putkesta tuli paljon vettä. Vesi pääsi jopa kerrostalojen kellareihin. Vettä tuli myös kadulle niin paljon, että se haittasi liikennettä.

Elokuva-alan palkinnot

Tyhjiö-elokuvan ohjannut Aleksi Salmenperä palkittiin parhaan ohjauksen Jussilla Jussi-gaalassa Helsingissä 22. maaliskuuta.
Tyhjiö-elokuvan ohjaaja Aleksi Salmenperä. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Elokuva-alan Jussi-palkinnot on jaettu. Jussit jaettiin perjantai-iltana Helsingissä.

Tuomariston mielestä viime vuoden paras suomalainen elokuva oli Tyhjiö. Se kertoo taiteesta, työstä ja parisuhteista. Elokuvan ohjaaja Aleksi Salmenperä sai myös parhaan ohjaajan palkinnon.

Myös yleisö äänesti omaa suosikkielokuvaa. Yleisö tykkäsi eniten elokuvasta Veljeni vartija. Se kertoo räppäri Cheekin elämästä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä