Lauantai 23.5.2020 (radio)

Korona vahingoittaa yhteiskuntaa mutta voi lähentää ihmisiä

Frank Martela, Helsinki, 29.3.2018
Filosofi Frank Martela. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Koronakriisi vaikuttaa yhteiskuntaan paljon. Yle teki kyselyn koronaepidemian vaikutuksista.

98 prosenttia vastaajista uskoo, että koronakriisi vahingoittaa suomalaista yhteiskuntaa. Samalla kuitenkin uskotaan, että kriisi tekee kansasta yhtenäisemmän ja vahvemman.

36 prosenttia vastaajista uskoo, että ihmiset ovat entistä vahvempia koronakriisin jälkeen.

39 prosenttia ei usko, että tunne yhtenäisyydestä muuttuu.

Vain alle 20 prosenttia uskoo, että koronakriisi heikentää ja hajottaa kansaa.

Filosofi Frank Martela Aalto-yliopistosta tutkii onnellisuutta. Hän sanoo, että kriiseissä me emme ole vain yksilöitä vaan osa isompaa yhteisöä. Kriisit muistuttavat meitä siitä, että jokaisen mahdollisuudet riippuvat ympäröivästä yhteiskunnasta.

Lapsia kastetaan yhä vähemmän

Pappi kastaa lasta.
Kasteessa lapsi liittyy kirkkoon. Ristiäisissä myös kerrotaan, mikä nimi lapselle tulee. Kuva: Mika Kanerva

Yhä harvempi vauva Suomessa saa kirkollisen kasteen. Kasteessa lapsesta tulee Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.

Viime vuonna 62 prosenttia vauvoista kastettiin. 10 vuotta sitten luku oli melkein 80 prosenttia.

Kasteen suosio vaihtelee eri puolilla Suomea. Helsingin hiippakunnassa kastettiin viime vuonna noin 40 prosenttia lapsista. Pohjoisessa Oulun hiippakunnassa luku oli noin 80 prosenttia.

Kasteiden vähenemiseen vaikuttaa se, että yhä harvempi suomalainen kuuluu kirkkoon.

Ramadan päättyi ja id al-fitr alkoi

Ilotulitus YAs-saaren satamassa Abu Dhabissa.
Ilotulitus YAs-saaren satamassa Abu Dhabissa ramadin jälkeen. Kuva: Ali Haider / EPA

Muslimit ovat aloittaneet id al-fitr -juhlan vieton. Se kestää 3 päivää.

Id al-fitrillä juhlistetaan pyhän kuukauden eli ramadanin päättymistä. Ramadanin tunnetuin perinne on paasto. Paaston aikana ei syödä eikä juoda, kun aurinko on taivaalla.

Perinteisesti id al-fitrin viettoon kuuluu muun muassa runsaasti juhlaruokia. Lisäksi vieraillaan ystävien ja sukulaisten luona ja annetaan lahjoja.

Tänä vuonna koronatilanne kuitenkin vaikeuttaa id-juhlan viettoa.

Luonnossa kannattaa muistaa puutiainen

Punkki iholla.
Nuori punkki on niin pieni, että sitä on vaikea huomata ihossa. Kuva: Sini Ruohonen

Ihmiset ovat liikkuneet koronepidemian aikana paljon luonnossa. Se lisää mahdollisuutta saada puutiainen eli punkki ihoon.

Puutiaiset levittävät puutiaisaivotulehdusta eli TBE:tä ja borrelioosia eli Lymen tautia. TBE:tä vastaan on rokote, ja borrelioosia hoidetaan antibiooteilla.

Huolellinen punkkitarkastus ulkoilun jälkeen on paras keino borrelioosia vastaan. Tärkeintä on poistaa punkki ihosta mahdollisimman pian.

Puutiaisen elinalue on levinnyt kohti pohjoista. Puutiaisia on jo ainakin Oulun korkeudella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä