Lauantai 23.6.2018 (radio)


Myrsky katkaisi sähköjä

Sähkökatko.
Kova tuuli voi hajottaa sähkölinjoja. Kuva: Matti Myller / Yle

Monet kodit ovat olleet juhannuksena ilman sähköä. Syynä oli myrskytuuli.

Myrskytuuli katkaisi sähköjä eri puolilla Suomea. Noin 25 000 kotia oli ilman sähköä perjantaina eli juhannusaattona.

Melkein kaikki sähköviat on korjattu lauantain eli juhannuspäivän aikana.

Myrsky sai Pauliina-nimen

Vaahteran latva katkesi Toivo-myrskyssä kesäkuussa 2018 Jyväskylän kaupunginteatterin takana Kauppakadun ja Vapaudenkadun ylittävällä kevyen liikenteen väylällä.
Myrsky saa nimen, jos se aiheuttaa vahinkoja. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Juhannusaaton myrsky sai nimen Pauliina. Myrsky sai tuon nimen, koska perjantaina oli Pauliinan nimipäivä.

Ilmatieteen laitos antaa nimet myrskyille. Laitos valitsee nimen suomenkielisestä kalenterista sen päivän kohdalta, kun myrsky riehuu. Laitos valitsee päivän nimistä sellaisen, jota se ei ole antanut aikaisemmin millekään myrskylle.

Myrsky ei saa nimeä aina. Meteorologi Nina Karusto Ilmatieteen laitokselta kertoo, että myrsky saa nimen, jos se aiheuttaa vahinkoja.

Juhannus oli rauhallinen

Mies puhaltaa alkometriin.
Poliisi löysi juhannuksena paljon rattijuoppoja. Kuva: AOP

Juhannusta on vietetty melko rauhallisesti.

Poliisilla on ollut työtä rattijuoppojen takia. Monet ovat ajaneet autoa sen jälkeen, kun he ovat käyttäneet alkoholia tai huumeita.

Myös pelastuslaitoksilla on ollut kiire. Työtä on ollut esimerkiksi tulipalojen takia. Tulipaloja on ollut saunarakennuksissa.

Suomalaiset luottavat toisiinsa

Lähikuva kättelystä.
Kuva: Pixtal

Suomalaiset luottavat toisiin ihmisiin.

Uusi kysely kertoo, että Suomessa luotetaan oman maan kansalaisiin enemmän kuin muissa Euroopan maissa. Yli 80 prosenttia suomalaisista luottaa toiseen suomalaiseen.

Tutkija Antti Kouvo arvioi, että suomalaiset luottavat myös vieraisiin ihmisiin. Suomalaiset ajattelevat, että kukaan ihminen ei halua aiheuttaa harmia toisille.

Kyselyä varten haastateltiin ihmisiä kaikissa Euroopan unionin maissa.

Jäätelöä maistuu suomalaisille

Jäätelöpikareita ikkunalaudalla.
Jäätelömakuja on nykyään tosi paljon. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Jäätelötehtailla menee hyvin. Ne ovat myyneet paljon jäätelöä, koska alkukesä oli lämmin. Vuodesta tulee jäätelötehtaille tosi hyvä, jos lämmin sää jatkuu juhannuksen jälkeen.

Suomalaiset syövät jäätelöä enemmän kuin muut eurooppalaiset. Suomessa myydään noin 60 miljoonaa litraa jäätelöä vuodessa. Se on yli 12 litraa jokaista suomalaista kohden.

Suomeen on syntynyt paljon pieniä jäätelöfirmoja. Ne valmistavat monia uusia jäätelömakuja. Suomalaisten suosikkimaut ovat kuitenkin vanhat tutut mansikka, vanilja ja suklaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä