Lauantai 24.10.2020

Hiilidioksidipäästöt kasvavat taas

Finnairin lentokone Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Lentomatkailun väheneminen on vaikuttanut hiilidioksidipäästöihin. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Koronapandemia vaikuttaa koko maailman hiilidioksidipäästöihin.

Keväällä kun korona alkoi levitä, hiilidioksidipäästöt vähenivät. Niistä katosi 17 prosenttia.

Päästöt vähenivät, kun liikenne ja teollisuustuotanto vähenivät koronan takia.

Nyt hiilidioksidipäästöt ovat taas nousseet. Ne ovat nyt melkein yhtä korkeat kuin ennen koronaa.

Suomessa 178 uutta koronatartuntaa

Vaasan keskusairaalan drive-in -koronatesti
Drive-in-koronatestipaikka Kuva: Hans-Mikael Holmgren / Yle

Suomessa on todettu 178 uutta koronavirustartuntaa, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Eniten tartuntoja on yhä todettu Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä eli pääkaupunkiseudulla.

Koronan toinen aalto

Liikennemerkki ilmoittaa maskipakosta jalankulkijoilla.
Saksassa on joillakin kaduilla pakko käyttää maskia. Kuva: Focke Strangmann / EPA

Koronavirus leviää nyt kovaa vauhtia Yhdysvalloissa ja monissa Euroopan maissa.

Yhdysvalloissa todettiin perjantaina kaikkein eniten uusia tartuntoja koko korona-aikana.

Luku oli yli 82 000.

Euroopan maista Saksassa todettiin perjantaina melkein 15 000 tartuntaa. Se oli yhden päivän korkein luku.

Tshekissä oli perjantaina samanlainen ennätys. Siellä todettiin yli 16 000 tartuntaa.

Puolassa on kiristetty koronarajoituksia monella tavalla. Sielläkin tehtiin perjantaina tartuntojen päiväennätys. Tartuntoja oli yli 13 000.

Isot tartuntaluvut tarkoittavat, että koronan toinen aalto on pahimmillaan Yhdysvalloissa ja monessa Euroopan maassa.

Talviaika alkaa

Kello jossa siirretään viisari taaksepäin talviaikaan.
Talviajassa kelloa siirretään tunti taaksepäin. Kuva: Yle

Ensi yönä kellot siirretään talviaikaan. Kello 4 yöllä kelloja siirretään tunti taaksepäin.

Suomi siirtyy talviaikaan, jota sanotaan myös normaaliajaksi. Ennen vuotta 1981 Suomi oli koko ajan talviajassa.

Nykyään ajan vaihtuminen on helpompaa, kun esimerkiksi puhelimet, tietokoneet ja monet kodinkoneet päivittävät automaattisesti kellon.

Sääkuva: Syksyinen suomaisema Heinolassa
Tässä on hieno syksyinen maisemakuva, jossa on suo. Kuva: Maritta Sundberg


Huomenna sunnuntaina on lähes koko maassa poutainen sää eli ei sada.

Maan keskiosassa voi nähdä auringon. Muualla maassa sää on pilvinen.

Iltapäivällä ja illalla maan länsiosassa voi tulla vähän sateita.

Ylihuomenna maanantaina tulee taas sateita ja sää lämpenee koko maassa.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä