Lauantai 24.4.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä hallitus on jatkanut?

Oikea vastaus:

Neuvotteluja Suomen taloudesta.

2.Mistä kehysriihessä neuvotellaan?

Oikea vastaus:

Siitä, kuinka paljon rahaa käytetään julkisiin menoihin lähivuosina.

3.Ovatko neuvottelut helpot?

Oikea vastaus:

Ei. Ne ovat vaikeat. Neuvottelut ovat venyneet.

4.Minkä luottoluokituksen Suomi on saanut?

Oikea vastaus:

AA+

5.Onko Suomen talous vakaa?

Oikea vastaus:

Kyllä.

6.Mitä ravintolat odottavat?

Oikea vastaus:

Vappua.

7.Onko vappu ravintoloille tosi hyvää aikaa?

Oikea vastaus:

Tavallisesti se on. Koronarajoitusten takia se ei nyt ole niin hyvä ravintoloille.

8.Kuinka monta prosenttia suomalaisista on saanut koronarokotuksen?

Oikea vastaus:

27 prosenttia.

9.Kuinka paljon tartunnat ovat vähentyneet 2 viikon aikana?

Oikea vastaus:

Noin 2600 tartunnalla.

10.Millainen sää on sunnuntaina?

Oikea vastaus:

Pilvinen ja viileä. Sataa ränää tai lunta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä