Lauantai 24.4.2021 (radio)

Hallitus jatkaa talousneuvotteluja

Sanna Marin keskusteluu Maria Ohisalon kanssa.
Pääministeri Sanna Marin (sd.) keskustelee sisäministeri Maria Ohisalon (vihr.) kanssa. Kuva: Jussi Toivanen / Valtioneuvoston kanslia

Hallitus on jatkanut neuvotteluja Suomen taloudesta. Neuvottelujen nimi on kehysriihi.

Neuvotteluja piti käydä keskiviikkona ja torstaina, mutta neuvottelut ovat venyneet. Neuvottelut ovat vaikeat. Kehysriihessä hallitus sopii siitä, kuinka paljon rahaa käytetään julkisiin menoihin lähivuosina.

Hallituspuolueilla on eri mielipiteitä siitä, miten Suomen taloutta ja esimerkiksi työllisyyttä parannetaan. Hallituksen kehysriihineuvottelut jatkuvat myös sunnuntaina.

Suomella hyvä luottoluokitus

Luottoluokituslaitos Fitch Ratingsin toimisto New Yorkissa.
Fitchin ennustaa, että Suomen talous kasvaa tänä vuonna 2,3 prosenttia. Kuva: Andrew Gombert / EPA

Suomen taloutta arvostetaan. Kansainvälinen luottoluokituslaitos Fitch on taas arvioinut Suomen taloustilannetta. Suomi saa luottoluokituksen AA+. Se tarkoittaa, että Suomen talous on vakaata.

Luottoluokituslaitos sanoo, että Suomen talous pysyy vakaana, koska Suomessa on hyvä sosiaaliturva, joustavat työmarkkinat ja koska Suomessa ei ole tarvittu paljon koronarajoituksia.

Suomen talous pysyy vakaana myös siksi, että Suomi ei ole riippuvainen turismista.

Ravintoloiden vappu

Kuohuviiniä kaadetaan laseihin
Koronarajoitukset huonontavat ravintoloiden vappua. Kuva: YLE

Ravintolat odottavat vappua. Ravintolafirmat, joilla on paljon ravintoloita, ovat saaneet paljon varauksia vappulounaille.

Vapusta ei kuitenkaan tule ravintoloille yhtä hyvä kuin tavallisesti. Koronarajoitusten takia asiakasmääriä ja aukioloaikoja on rajoitettu.

Esimerkiksi monet yökerhot eivät avaudu, koska monilla alueilla ravintolat saavat olla auki vain kello 23:een. Tavallisesti vappuna ravintoloilla on vilkasta.

Koronatilanne paranee

Koronarokotteita odottamassa pöydällä
Koronarokotteita valmiina. Kuva: Pasi Takkunen / Yle

Koronavirusrokotuksen on saanut nyt noin 1,5 miljoonaa suomalaista. Rokotuksen on saanut noin 27 prosenttia suomalaisista.

Uusia koronatartuntoja on raportoitu lauantaina 263.

Koronatilanne paranee. Tartuntojen määrä vähenee. 2 viikon aikana koronatartuntoja on ollut noin 4000. Se on noin 2600 tartuntaa vähemmän, kuin kahden edellisen viikon aikana.

Sää

Sunnuntain sääkartta.
Sää on myös sunnuntaina viileää.

Sää on sunnuntaina edelleen pilvistä ja viileää. Räntäsateita ja lumisateita tulee eri puolilla maata. Päivälämpötila on +2 ja +8 asteen välillä.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä