Lauantai 24.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Suomen koronaluvut

Sairaanhoitaja ottaa näytteen korona-testistä naiseltä. Korona drive-in. Messukeskus. 19.3.2021.
Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Koronatartuntojen kasvu jatkuu.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi lauantaina, että Suomessa on 570 uutta koronatartuntaa. Eniten uusia tartuntoja on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Lisäksi on kerrottu, että Suomessa on 1 uusi koronakuolema. Suomessa on kuollut yhteensä 980 ihmistä koronan takia.

Sairaalahoidossa on nyt 54 koronapotilasta.

Indonesian koronakuolemat

Viisi ambulanssia rivissä, edustalla tuoreita hautoja.
Indonesian hautausmailla on nyt ruuhkaa. Kuva: Adi Weda / EPA

Maailmalta on tullut huonoja koronauutisia. Koronatilanne on huono esimerkiksi Indonesiassa, Aasiassa.

Indonesiassa on kuollut koronan takia yli 1000 ihmistä päivässä jo viikon ajan. Perjantaina koronakuolemia oli yli 1500.

Myös lasten koronakuolemat ovat lisääntyneet Indonesiassa. Koronan takia on kuollut noin 700 lasta.

Intian sateet

pelastustyöntekijä kantaa lasta tulvavedessä. Vieressä muita pelastustyöntekijöitä ja pelastettuja asukkaita.
Pelastustyöntekijät auttavat ihmisiä Intiassa. Kuva: National Disaster Response Force / AOP

Intiassa kärsitään kovista sateista. Ainakin 125 ihmistä on kuollut, koska sade on aiheuttanut maanvyöryjä ja onnettomuuksia.

Kuolleiden määrä voi nousta, koska monia ihmisiä on kadonnut. Taloja jäi maanvyöryjen alle.

Pelastustyöntekijät ovat siirtäneet ihmisiä turvaan.

Intian Maharashtran osavaltiossa ei ole ollut näin kovia sateita 40 vuoteen.

Venäjän Karjalan metsäpalot

Kartalla näkyy Ruunaan metsäpalon paikka.
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Venäjän Karjalassa on metsäpaloja. Alueella on nyt hätätila.

Venäjän Karjala on Suomen rajan vieressä. Perjantaina metsäpalo levisi myös Suomen puolelle.

Paloa sammutettiin Suomen puolella monta tuntia. Kukaan ei loukkaantunut.

Hirvieläinkolarit

Lähikuva valkohäntäpeurasta metsässä.
Peuroja on Etelä-Suomessa enemmän kun ennen. Kuva: Heli Mansikka / Yle

Suomessa tapahtuu hirvieläinkolareita enemmän kuin ennen.

10 vuotta sitten hirvieläinkolareita oli noin 4000 vuodessa, mutta nyt jo yli 13 000 vuodessa.

Hirvieläinkolarissa auto törmää hirvieläimeen, joita ovat hirvi, peura ja kauris. Kolari hirven kanssa on vaarallisin, koska hirvi on hirvieläimistä isoin.

Suurin osa kolareista tapahtuu kuitenkin peurojen kanssa. Peurojen määrä on kasvanut Etelä-Suomessa nopeasti. Siksi peuroja liikkuu myös autoteillä enemmän kuin ennen.

Sunnuntain sää

sääkartta
Kuva: Yle

Sunnuntai on etelässä lämmin päivä. Lämpötila on yli 25 astetta. Pohjoisessa on viileämpää.

Etelässä on sunnuntaina poutaa, eli vettä ei sada. Pohjoisessa voi tulla ukkoskuuroja.

Maanantai on lämmin, aurinkoinen ja poutainen päivä koko Suomessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä