Lauantai 24.8.2019


Kristillisdemokraattien puoluejohtaja

Sari Essayah
Kristillisdemokraattien puoluejohtaja Sari Essayah. Kuva: Juha Tamminen / AOP

Kristillisdemokraatit ovat valinneet puoluejohtajan. Puoluejohtajan tehtävässä jatkaa Sari Essayah. Puoluejohtaja valittiin kristillisdemokraattien puoluekokouksessa Oulussa.

Sari Essayah on ollut kristillisdemokraattien puoluejohtaja vuodesta 2015 lähtien.

Essayah harkitsi ennen puoluekokousta, voiko hän jatkaa puoluejohtajan tehtävässä, koska hän sairastui tänä kesänä rintasyöpään. Essayah on kuitenkin toipunut syöpäleikkauksesta hyvin, ja hän pystyy jatkamaan työntekoa.

Helsingin metroliikenne

Rautatientorin metroasema tulvi Helsingissä 23. elokuuta.
Rautatientorin metroasemalle pääsi vettä perjantaina. Kuva: Ulla Malminen / Yle

Helsingin metroliikenteessä on muutoksia viikonloppuna. Metrojunat eivät pysähdy Rautatientorin metroasemalla.

Syynä on perjantain kova vesisade. Vettä pääsi myös metron teknisiin tiloihin.

Asematunnelin kaupat ovat auki normaalisti.

Perjantaina metroliikenne oli poikki Helsingin keskustassa kovan sateen takia.

90 miljoonan voitto

Eurojackpot-palloja lähikuvassa.
Tällä viikolla Eurojackpotin oikeat numerot löytyivät kupongista, joka pelattiin Siilinjärvellä. Kuva: Veikkaus

Pienellä suomalaisella Siilinjärven paikkakunnalla on nyt 50 miljonääriä.

Syynä on Eurojackpot eli eurooppalainen lotto. Eurojackpotin tämän viikon päävoitto tuli Siilinjärvelle Suomeen. Päävoitto on 92 miljoonaa euroa.

Voitto menee 50 ihmiselle, jotka pelasivat Eurojackpotia yhdessä. Pelipaikka oli Siilinjärven K-Supermarket.

Suomalaisilla on ollut ennenkin onnea Eurojackpot-rahapelissä. Päävoitto on tullut Suomeen jo 16 kertaa. Eurojackpot alkoi vuonna 2012, ja mukana on 18 maata.

Sähkötupakan vaarallisuus

Ihmisiä polttamassa sähkötupakkaa New Yorkissa
Sähkötupakka on nykyään suosittua. Kuva: Alba Vigaray / EPA

Sähkötupakka voi olla vaarallista.

USA:ssa tutkitaan jo noin 200 sairaustapausta, joiden syy voi olla sähkötupakka. Monet sairastuneet ovat nuoria.

Nyt amerikkalaiset tutkivat myös kuolemantapausta. Potilas kuoli keuhkosairauteen, jonka syytä lääkärit eivät ole löytäneet. Potilas käytti sähkötupakkaa.

Maailman terveysjärjestö WHO on varoittanut sähkötupakasta. WHO sanoo, että sähkötupakka on haitallista terveydelle.

Aurinkoinen viikonloppu

Sininen taivas aurinko ja pilviä.
Kesä ei ole vielä ohi. Lähipäivinä paistaa aurinko. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Perjantain sateen jälkeen viikonloppu on alkanut aurinkoisesti suuressa osassa maata. Myös sunnuntai on etelässä aurinkoinen päivä.

Ensi viikko alkaa lämpimässä säässä. Etelä-Suomessa lämpöä voi olla maanantaina jopa 25 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä