Lauantai 24.9.2022 (radio)

Kaakkois-Suomen rajaliikenne


Venäläiset autot odottavat pääsyä Suomeen Venäjän ja Suomen välisellä rajalla.
Liikenne Venäjältä Suomeen on vilkastunut. Nuijamaan raja-asemalla on ollut pitkiä autojonoja. Kuva: Sasu Mäkinen / Lehtikuva

Suomessa seurataan liikennettä Kaakkois-Suomen rajalla. Liikenne Venäjältä Suomeen on vilkastunut tällä viikolla, koska Venäjällä alkoi keskiviikkona liikekannallepano, eli miehiä kutsutaan sotaan. Siksi monet venäläiset miehet haluavat poistua Venäjältä.

Suomeen saapuvien venäläisten määrä on melkein kaksinkertaistunut viime viikosta. Perjantaina Suomeen tuli melkein 7700 venäläistä. Monet heistä jatkavat matkaa muihin Euroopan maihin.

Rajaliikennettä on kuitenkin vähemmän kuin ennen korona-aikaa.

Rikollisjengien toiminta

kuvitus kielletystä rikollisjengistä
Lakkautettujen rikollisjengien jäsenet käyttävät esimerkiksi punamustia vaatteita, koska jengin tunnus oli punamusta. Kuva: Eetu-Mikko Pietarinen / Yle

Lakkautetut rikollisjengit ovat jatkaneet toimintaa Suomessa. Rikollisjengit United Brotherhood ja Cannonball on kielletty Suomessa. Hovioikeus on kieltänyt niiden toiminnan.

Poliisin asiantuntija sanoo, että rikollisjengien toiminta kuitenkin jatkuu, mutta toiminta on muuttunut. Jengit toimivat esimerkiksi aiempaa pienemmissä ryhmissä eli soluissa.

Jengien jäsenet eivät enää käytä jengin nimeä tai tunnuksia vaatteissa. Jengin jäsenet käyttävät kuitenkin vaatteissa samoja värejä, joita oli jengin tunnuksessa.

Lapsiperheiden tuentarve

Lelut hiekkalaatikossa.
Monet asiat kallistuvat. Siksi aiempaa useammat lapsiperheet tarvitsevat tukea. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Lapsiperheiden tuentarve on lisääntynyt. Esimerkiksi sähkö, ruoka, ja lainojen korot ovat kallistuneet. Siksi lapsiperheiden kulut ovat nousseet paljon.

Järjestöiltä, jotka auttavat lapsiperheitä, haetaan aiempaa enemmän tukea. Järjestöiltä saa esimerkiksi ruokalahjakortteja ja tukea lasten harrastuksiin.

Esimerkiksi SOS-lapsikylä antoi koko viime vuonna harrastustukea yhteensä 900 lapselle. Tänä vuonna SOS-lapsikylä antoi harrastustukea jo elokuun loppuun mennessä 1000 lapselle eli viime vuotta enemmän ja lyhyemmässä ajassa.

Metsämarssit

Metsämarssi 2022 -ympäristömielenosoitus metsäluonnon ja hiilinielujen puolesta järjestettiin Helsingissä.
Helsingissä metsämarssiin osallistui noin 1000 ihmistä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomessa on järjestetty lauantaina metsämarsseja. Metsämarssit ovat mielenosoituksia, joissa vaaditaan metsien suojelua.

Metsämarsseja järjestettiin Oulussa, Joensuussa, Jyväskylässä, Raaseporissa, Tampereella ja Helsingissä. Suurin metsämarssi järjestettiin Helsingissä, jossa metsämarssiin osallistui noin 1000 ihmistä.

Metsämarssin osallistujat halusivat muistuttaa hallitusta siitä, että metsät ovat tärkeitä ja metsien suojeleminen on tärkeää.

Sää

Sunnuntain sääkartta.
Pilvisyys on vaihtelevaa eli välillä paistaa aurinko, välillä on pilvistä.

Sunnuntaina pilvisyys on vaihtelevaa maan länsi- ja pohjoisosassa.

Enimmäkseen on poutaista. Idässä pilvisyys on runsasta ja sataa paikoin vettä.

Lämpötila on 7 ja 14 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä