Lauantai 25.1.2020 (radio)


Kurdihallinnon oikeudenkäynnit ja Isis-taistelijat

Vankeja ahtaassa sellissä.
Yle vieraili kurdialueella vankilassa, jossa on yli 5000 Isis-vankia. Kuva: Antti Kuronen / Yle

Kurdihallinto on valmis tuomitsemaan oikeudessa ulkomaisia Isis-taistelijoita ja al-Holin leirin naisia.

Koillis-Syyrian kurdihallinto on kertonut tietoja oikeustoimista. Syytteet voidaan asettaa paikan päällä ilman kansainvälistä rikostuomioistuinta.

Al-Holin naisista oikeuteen voivat joutua ne, joita epäillään rikoksista tai jotka ovat olleet mukana Isisin toiminnassa.

Yle on haastatellut kurdipoliitikkoa. Hän sanoo, että oikeudenkäynnit aiotaan pitää yhteistyössä syytettyjen lähtömaiden kanssa. Siksi neuvotteluja aiotaan käydä myös Suomen kanssa. Al-holissa on suomalaisnaisia ja naisten lapsia.

Suomalaisten mielipiteet työllistymisen esteistä

kaksi miestä työssään konepajalla
Kuva: Mårten Lampén / Yle

Suomalaisilta on kysytty, mitkä asiat estävät työllistymistä eli työn saamista.

Suomessa kaikki eivät halua muuttaa työn takia toiselle paikkakunnalle. 80 prosenttia suomalaisista sanoo, että se on suurin este työllistymiselle.

Kunnallisalan kehittämissäätiö kysyi suomalaisilta työllistymisen esteistä. Yli 70 prosenttia pitää syynä sitä, että omalla paikkakunnalla ei ole työtä. Lisäksi monet ovat saaneet koulutuksen väärään työhön.

Vain noin 30 prosenttia uskoo, että liian korkeat palkkakustannukset ovat este työllistymiselle.

Työttömien ja opiskelijoiden enemmistö valitsee mieluummin työttömyyden kuin minkä tahansa työn. Sen sijaan enemmistö kaikista vastaajista on valmis mihin työhön vain, jos vaihtoehto on työttömyys.

Suomen luottoluokitus laski

Luottoluokituslaitos Fitch Ratingsin toimisto New Yorkissa.
Luottoluokituslaitos Fitch Ratings heikensi Suomen luottoluokituksen näkymät myönteisistä vakaiksi perjantaina. Arkistokuvassa yhtiön toimisto New Yorkissa. Kuva: Andrew Gombert / EPA

Suomen luottoluokitus on laskenut vähän. Luottoluokitus on arvio siitä, kuinka jokin maa pärjää talousasioissa.

Luottoluokituslaitos Fitch Ratings laski Suomen luottoluokituksen, ja nyt luokitus on vakaa. Aiemmin luokitus oli myönteinen. Luottoluokitus on kuitenkin edelleen tasolla AA+.

Syy laskuun on esimerkiksi se, että Suomen talouskasvu on hidastunut.

3 suuren luottoluokittajan arvio Suomen valtiolle on nyt sama.

Tanskassa kokeillaan 4-päiväistä työviikkoa

katukuvaa odsherresta
Katunäkymä Odsherredissä. Tanskassa 2 muutakin kuntaa, Syddjurs ja Norddjurs, aikovat aloittaa työaikakokeilun. Kuva: Malin Palm

Tanskassa kokeillaan 4-päiväistä työviikkoa. Kokeilussa on Odherren kunnan 300 työtekijää.

Kunta uskoo, että lyhyempi työviikko parantaa hyvinvointia työssä. Hyvinvointi voi lisätä työn tuottavuutta eli työ on tehokkaampaa.

Kuntalaiset ovat olleet tyytyväisiä, vaikka hallinnosta ei ole ketään paikalla perjantaisin. Kokeilussa kunnan asiakaspalvelu on ollut auki pidempään maanantain ja torstain välillä.

Työntekijöiden työviikko on yhteensä 37 tuntia.

Kokeilu kestää 3 vuotta. Yliopiston tutkijat mittaavat työhyvinvointia ja työn tuottavuutta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä