Lauantai 2.5.2020 (radio)

Vappu oli rauhallinen

Poliisi seurasi harvoja vappupäivän juhlijoita Helsingin Kaivopuistossa Ullanlinnanmäellä 1. toukokuuta 2020. Vapun traditio saapua vappubrunssille Ullanlinnamäelle jäi hyvin monilta väliin poikkeusolojen myötä.
Puistoissa oli hiljaista. Poliisi valvoi, ettei ihmisiä kokoonnu paljon. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Vappu oli Suomessa rauhallinen. Ihmiset eivät kokoontuneet puistoihin tai kaupunkien keskustoihin. Poliisilla oli paljon vähemmän tehtäviä kuin aiemmin vappuna.

Muutamissa kaupungeissa oli ampumatapauksia eli joku ampui aseella. Poliisi tutkii ampumatapauksia Vantaalla, Kokkolassa, Turussa ja Ahvenanmaalla.

Vakavin ampumatapaus oli Vantaalla. Sitä poliisi tutki murhan yrityksenä. Kukaan ei kuitenkaan kuollut ampumatapauksissa vappuna.

Koulunkäynti on tärkeää

Tuomas Pöysti
Oikeuskansleri Tuoma Pöysti. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Oikeuskansleri muistuttaa, että lasten koulunkäynti on tärkeää. Koulut avautuvat kahden viikon kuluttua ja lähiopetus jatkuu niissä silloin.

Osa vanhemmista miettii, antavatko he lasten mennä kouluun koronatilanteen takia.

Oikeuskansleri Tuomas Pöysti sanoi lauantaina Ylen haastattelussa, että lain mukaan aikuisten pitää huolehtia, että lapset suorittavat oppivelvollisuuden. Lasten pitää oppia asiat, joita koulussa opetetaan.

Paljon lomautuksia

Pöydille nostettuja tuoleja tyhjässä ravintolassa kauppakeskuksessa.
Koronatilanteen takia monia palvelualojen töitä ei nyt ole. Työntekijät on lomautettu. Työ jatkuu sitten, kun firma taas toimii. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Koronatilanteen takia Suomessa on lomautettu paljon ihmisiä. Maaliskuussa lomautettuja oli 65 000. Huhtikuussa lomautuksia tuli paljon lisää.

Lomautetuksi on joutunut paljon ihmisiä, jotka työskentelevät palvelualoilla esimerkiksi ravintoloissa, kahviloissa, vaatekaupoissa tai matkailualalla esimerkiksi hotellissa. Moni lomautettu on alle 30-vuotias. Naisia on enemmän lomautettuna kuin miehiä. Palvelualoilla työskentelee paljon nuoria naisia.

Asiantuntija sanoo, että lomautetuksi joutuu Suomessa ehkä yli 90 000 ihmistä.

Pula kausityöntekijöistä haittaa sadonkorjuuta

Tomaatteja kasvihuoneessa Närpiössä
Tomaatteja. Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

Työvoimapula haittaa hedelmien ja vihanneksien korjuuta eri puolilla Eurooppaa. Tavallisesti Eurooppaan tulee muualta kausityöntekijöitä maatiloille auttamaan sadonkorjuussa. Koronatilanteen takia työntekijöiden matkustaminen on vaikeaa. Kausityöntekijöistä on pulaa.

Italia ja Espanja ovat EU:n suurimpia vihannes- ja hedelmätuottajia. Esimerkiksi Espanjan pelloilta puuttuu noin 150 000 kausityöntekijää. Jos työntekijöitä ei saada, osa sadosta pilaantuu ehkä pellolle.

Myös Suomessa on pula kausityöntekijöistä marjatiloilla ja vihannestiloilla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä