Lauantai 25.5.2019 (radio)


Eurovaalit sunnuntaina

Matti Rönkä ja Susanna Turunen tulosillan harjoituksissa.
Ylen tv-studiossa harjoiteltiin vaalilähetystä. Kuva: Karoliina Simoinen / Yle

Eurovaalit ovat tänä viikonloppuna.

Eurovaalit järjestetään kaikissa EU-maissa. Monissa maissa äänestetään sunnuntaina.

Suomessa äänestyspaikat aukeavat sunnuntaina kello 9, ja ne menevät kiinni illalla kello 20.

Eurovaaleissa EU-maiden kansalaiset valitsevat edustajat Euroopan parlamenttiin. Euroopan parlamentti säätää EU:n lakeja ja päättää esimerkiksi EU:n rahoista.

Euroopan parlamentissa on yli 750 edustajaa. Suomalaiset valitsevat parlamenttiin 13 edustajaa.

Yle kertoo sunnuntai-iltana, ketkä pääsevät Suomesta Euroopan parlamenttiin. Vaalilähetyksiä on radiossa, televisiossa ja netissä.

Pommi-isku Ranskassa

Moottoripyöräpoliisit saattavat ambulanseja.
Poliiseja ja ambulansseja räjähdyspaikalla. Kuva: Philippe Desmazes / AFP

Ranskan poliisi etsii pommi-iskun tekijää.

Ranskassa tapahtui pommi-isku perjantai-iltana. Kukaan ei kuollut iskussa, mutta yli 10 ihmistä loukkaantui.

Pommi-isku tapahtui Lyonin kaupungissa. Lyonin keskustassa räjähti pakettipommi.

Valvontakamera kuvasi miehen, joka jätti laukun räjähdyspaikalle. Kuvassa on noin 30-vuotias mies. Poliisi etsii kuvan miestä.

Intian ilmansaasteet

Keuhkolääkäri Arup Halder tutkii viisivuotiaan Arya Bosen nielua Intian Kolkatassa.
Lääkäri tutkii lasta, joka on sairastunut ilmansaasteiden takia. Kuva: Jenny Matikainen / Yle

Intialaiset kärsivät likaisesta ilmasta. Ilmassa on niin paljon saasteita, että monet sairastuvat.

Yli miljoona intialaista kuoli ilmansaasteiden takia vuonna 2017.

Lääkärit ja monet järjestöt toivovat, että Intiaan julistetaan hätätila ilmansaasteiden takia.

Suomi MM-finaaliin

Marko Anttila
Marko Anttila teki Suomen voittomaalin. Kuva: Joe Klamar / AFP / Lehtikuva

Suomen jääkiekkojoukkueen menestys MM-kilpailuissa jatkuu.

Suomi voitti lauantaina Venäjän. Se tarkoittaa, että Suomi pelaa sunnuntaina loppuottelussa eli finaalissa.

Loppuottelun voittaja on jääkiekon maailmanmestari. Loppuottelu pelataan sunnuntai-iltana.

Lauantain peli oli jännittävä. Suomi ja Venäjä taistelivat ankarasti.

Peli oli pitkään tasan 0-0. Viimeisessä erässä Suomen Marko Anttila teki kuitenkin maalin, ja Suomi pääsi MM-finaaliin.

Viileä viikonloppu

Miehet grillaavat sateessa.
Kesä on kesä, vaikka sataa. Kuva: Mika Kanerva / Yle

Viikonloppu on sateinen. Lauantaina on satanut vettä joka puolella Suomea.

Ylen meteorologi Joonas Koskela kertoo, että sunnuntaina Suomeen tulee uusia sateita.

Viikonloppu on myös viileä, eli lämpötila ei nouse korkealle. Lämpötila on etelässä 10 ja 15 asteen välillä, pohjoisessa 5 ja 10 asteen välillä.

Myös ensi viikon alussa sää on melko viileä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä