Lauantai 25.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Arvioita EU:n apupaketista

Eero Heinäluoma, Ville Niinistö och Pirpa Pietikäinen
Eero Heinäluoma, Ville Niinistö ja Sirpa Pietikäinen kuuluvat Euroopan parlamentin suomalaisten edustajien joukkoon.

Suurin osa Euroopan parlamentin suomalaisista edustajista on sitä mieltä, että koronakriisin apupaketti on tarpeellinen.

EU-maiden johtajat sopivat alkuviikolla apupaketista, jolla autetaan EU-maiden taloutta koronakriisin jälkeen. Apupaketin koko on 750 miljardia euroa.

Euroopan parlamentin suomalaisten edustajien mielestä on tärkeää, että EU-johtajat pystyivät tekemään yhdessä tärkeitä päätöksiä.

Vain perussuomalaisten 2 edustajaa ja 1 keskustan edustaja olivat sitä mieltä, että päätös apupaketista ei ollut hyvä.

Suomella on Euroopan parlamentissa 14 edustajaa. Euroopan parlamentissa on edustajia kaikista EU-maista. Edustajia on yhteensä 705.

Thaimaalaiset marjanpoimijat

Thai-poimijat keräävät mustikkaa Luumäellä 2018.
Suomi tarvitsee thaimaalaisia marjanpoimijoita. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Suomi saa marjanpoimijoita Thaimaasta myös tänä kesänä.

Thaimaa on päättänyt antaa marjanpoimijoille luvan matkustaa Suomeen. Aikaisemmin Thaimaa kielsi matkat koronakriisin takia.

Thaimaa päästää marjanpoimijat Suomeen, jos suomalaiset firmat pitävät huolta marjanpoimijoiden turvallisuudesta. Firmojen pitää tehdä kaikki mahdollinen, että marjanpoimijat eivät saa koronavirusta Suomessa.

Thaimaalaiset marjanpoimijat ovat tärkeitä suomalaisille firmoille. Thaimaalaiset poimivat Suomessa metsämarjoja, esimerkiksi mustikoita ja puolukoita.

Koronatilanne

Terveydenhoitaja ottaa koronatestiä potilaalta.
Esimerkiksi Intiasta on löytynyt paljon koronatapauksia. Kuva: Dibyangshu Sarkar / AFP

Suomen koronatilanne on edelleen hyvä.

Suomesta on löydetty vain 8 uutta koronatartuntaa vuorokaudessa. Suomessa on yhteensä vähän alle 7400 koronatartuntaa ja 329 koronakuolemaa.

Maailmalla koronatilanne kuitenkin huononee.

Maailman terveysjärjestö WHO kertoo, että perjantaina koko maailmasta löytyi yli 280 000 uutta koronatartuntaa. Se on enemmän kuin koskaan ennen yhden päivän aikana.

Noin 9800 ihmistä kuoli koronaan perjantaina. Se on tämän kesän surullinen ennätys.

Benjihyppytorni

Katkennut benji torni
Benjihyppytorni kaatui mereen, mutta kukaan ei loukkaantunut. Kuva: Thomas Hagström / Yle

Helsingissä nostetaan merestä isoa benjihyppytornia. Torni kaatui mereen perjantaiaamuna Kaivopuiston rannassa.

Kysymys on nosturista, joka on 150 metriä korkea. Sitä käytetään kesällä benjihyppyihin, eli ihmiset voivat hypätä tornista niin, että heillä on turvaköydet jaloissa.

Benjihyppytornissa ei ollut ketään, kun se kaatui.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä