Lauantai 25.9.2021 (radio)

Petteri Orpo

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo vieraili Ylen Ykkösaamussa 25. syyskuuta.
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo vieraili Ylen Ykkösaamussa 25. syyskuuta. Kuva: Silja Viitala / Yle

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo moittii hallitusta. Kokoomus on oppositiopuolue.

Petteri Orpo sanoo, että Suomen talouskasvu ei ole hallituksen ansiota. Orpon mielestä talouskasvun sai aikaan edellinen hallitus. Petteri Orpo oli itse mukana edellisessä hallituksessa.

Petteri Orpo sanoo, että nykyinen hallitus on ottanut liikaa velkaa. Petteri Orpon mielestä hallitus myös tuhlaa valtion rahoja.

Kokoomus sanoo, että esimerkiksi asumistukea maksetaan ihmisille liian paljon. Kokoomus haluaa, että työttömyysturva on tulevaisuudessa huonompi kuin nyt. Kokoomus haluaa myös, että palkoista ja työehdoista sovitaan yrityksissä.

Vanhusten lääkkeet

Gamla händer. Armar som lutar sig mot ett bord, lite med händerna i kors.
Ikääntyneiden yleisimmin käyttämissä lääkkeissä ei ole tapahtunut viime vuosina suuria muutoksia. Kuva: Mostphotos

Moni vanha ihminen käyttää montaa lääkettä samaan aikaan.

Lääkealan turvallisuuskeskus Fimea kertoo, että 13 prosenttia yli 75-vuotaista ottaa Suomessa 10:tä tai useampaa lääkettä. Melkein kaikilla vanhoilla ihmisillä on ainakin 1 lääke.

Lääkäri ei aina katso vanhuksen vanhoja lääkkeitä, kun lääkäri määrää vanhukselle uuden lääkkeen. Näin sanoo Fimea.

Lääkärit määräävät yli 75-vuotiaille ihmisille myös sellaisia lääkkeitä, joita vanhusten pitää välttää.

Hämeenlinnassa ammuttiin poliisia

Poliisin hälytysvalo
Poliisi haavoittui tehtävän yhteydessä Hämeenlinnassa myöhään perjantai-iltana. Poliisi on päässyt sairaalasta, eikä hänellä ole hengenvaaraa. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Poliisia ammuttiin viime yönä Hämeenlinnassa. Poliisi on päässyt jo pois sairaalasta.

Myös poliisi käytti Hämeenlinnassa asetta. Vaarallinen henkilö ei pysähtynyt, ennen kuin poliisi ampui. Välikohtaus oli hämeenlinnalaisen kerrostalon pihassa.

Poliiseja ammuttiin edellisen kerran kuukausi sitten. Mies ampui poliiseja Varsinais-Suomen Ruskossa. 1 poliisi haavoittui. Ampuja kuoli, kun poliisi ampui häntä.

Saksan vaalit

Två personer står bredvid varandra vid ett talarpodium. En av dem hälsar på en man som står nära med handen.
Sosiaalidemokraattien Olaf Scholz, vihreiden Annalena Baerbock ja kristillisdemokraattien Armin Laschet kamppailevat Saksan liittokanslerin paikasta. Kuva: EPA-EFE/All Over Press

Saksassa on sunnuntaina tärkeät vaalit. Vaaleissa valitaan Saksan parlamentti.

Saksan liittokansleri eli hallituksen johtaja vaihtuu vaalien jälkeen. Nykyinen liittokansleri Angela Merkel ei jatka tehtävässä.

Liittokanslerin paikasta kilpailevat tiukasti sosiaalidemokraatti Olaf Scholz ja kristillisdemokraatti Armin Laschet. Mielipidemittauksissa sosiaalidemokraattien ja kristillisdemokraattien kannatus on tasoissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä